تصمیمگیری در مورد ایجاد و انحلال واحدهای دانشگاهی در حیطه اختیارات قوه مجریه است/ نمایندگان مجلس در امور اجرایی دخالت نکنند
فرهنگی اجتماعی
بزرگنمایی:
در حالی که نماینده مردم شهرستانهای رزن و درگزین، از صدور و اخذ مجوز راهاندازی مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان رزن خبر داد، بسیج دانشجویی، انجمن علمی، شورای صنفی دانشکده مدیریت و حسابداری (رزن) دانشگاه بوعلی سینا طی نامهای خطاب به دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نسبت به پیامدهای تأسیس «مجتمع آموزش عالی سلامت رزن» بدون در نظر گرفتن استانداردهای توسعه علمی هشدار دادند.
به گزارش خبرنگار همدان خبر، درحالی که نماینده مردم شهرستانهای رزن و درگزین، از صدور و اخذ مجوز راهاندازی مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان رزن خبر داد، بسیج دانشجویی، انجمن علمی، شورای صنفی دانشکده مدیریت و حسابداری (رزن) دانشگاه بوعلی سینا طی نامهای خطاب به دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نسبت به پیامدهای تأسیس «مجتمع آموزش عالی سلامت رزن» بدون در نظر گرفتن استانداردهای توسعه علمی هشدار دادند.
در این نامه آمده است، طبق گزارش منتشرشده در رسانهها مبنی بر موافقت وزیر بهداشت با تأسیس «مجتمع آموزش عالی سلامت رزن» و تشریح اینکه راهاندازی این مجتمع میتواند فرصت ارزشمندی برای تربیت نیروهای متخصص در رشتههای پیراپزشکی ایجاد کند، ما تشکلهای دانشجویی دانشکده مدیریت و حسابداری رزن دانشگاه بوعلی سینا را بر آن داشت مطلبی را خطاب به شما بازگو کنیم: ما منکر حسن نیت و انگیزه خیرخواهانه نماینده محترم مجلس و فرماندار محترم نیستیم؛ مسلماً قصد ایشان خدمت و توسعه شهرستان است؛ اما با تحلیل دقیقتر و در نظر گرفتن تجارب دانشکده موجود در این شهرستان و سایر شهرستانهای مشابه در استان و حتی کشور و عطف به مصوبه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با آمایش آموزش عالی به این نتیجه رسیدهایم که تأسیس پردیسها یا دانشکدههای دانشگاهی بدون تناسب با بوم و ظرفیتهای واقعی شهرستان، غالباً با مشکلات ساختاری متعددی روبهرو بوده که نه تنها به عدالت آموزشی کمک نکرده، بلکه موجب توزیع ناکارآمد منابع و ایجاد انتظارات بیپاسخ منجر شده است.
در ادامه این نامه مشکلات این تصمیم در دو دسته آموزشی و علمی عنوان شده است، از جمله اینکه: اساتید برجسته و مطرح به خاطر بُعد مسافت حاضر نیستند در شهرستانهای کوچک حضور پیدا کنند و همین موضوع باعث کاهش کیفیت آموزش میشود، همچنین از زمان تأسیس این مراکز تنها حدود پنج درصد از فارغالتحصیلان بومی بودهاند و بیشتر دانشجویان پس از پایان تحصیل از این شهرها مهاجرت کردهاند و همانطور که آمارها نشان میدهد از ابتدای تأسیس دانشکدههای اقماری، حدود 60 درصد از دانشجویان ریزش داشتهاند که بیانگر اشتباه در تداوم و برنامهریزی اینگونه مراکز است؛ آماری که در تمام مراکز مشابه نیز به چشم میخورد.
دانشگاهیان مذکور در ادامه آوردهاند: مگر نیاز شهرستان رزن به پرستار در هر سال چند نفر است؟ نهایتا هر سال بخواهید پنج نفر جدید جذب کنید. آیا لازم است برای تربیت این پنج نفر یک دانشکده مستقل تاسیس شود؟
آنها همچنین خاطرنشان کردند: پیشاپیش به شما قول میدهیم که دانشآموزان مستعد رزنی دانشگاههای معتبر و مرکز استان را انتخاب خواهند کرد و این دانشکده جدیدالتاسیس، مملو از دانشجویان غیر بومی خواهد شد. کسانی که بعد از فراغت از تحصیل در رزن نخواهند ماند و به دلیل عدم بازدهی ساختاری و عدم رعایت ملاحظات اقتصاد آموزش عالی، ناگزیر امکانات رفاهی و اسکان ارائهشده به دانشجویان غیراستاندارد بوده و حتی امکانات اولیه و حداقلی برای زندگی دانشجویی را تأمین نمیکنند.
دانشگاههای با اشاره به فاصله زیاد این مراکز از پردیس مرکزی دانشگاه، این مسئله را باعث محروم شدن دانشجویان از امکانات اصلی دانشگاه دانستند، و گفتند: این شرایطی جداافتاده باعث میشود دانشجویان پشتیبانی مؤثری دریافت نکنند، علاوه بر این، نبود امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی فضای یکنواخت و کسالتباری را ایجاد کرده خواهد کرد.
از سوی دیگر، سرانه هزینه دانشجویان در این مراکز نسبت به دانشگاههای مرکزی بسیار بالاست که این امر نشاندهنده هدررفت منابع عمومی و عدم بهرهوری، برخلاف تأکیدات اسناد بالادستی است.
آنها تأکید کردند: با این استدلال و بر اساس تجارب پیشین، ایجاد واحد دانشگاهی جدید در شهرستانهای رزن، نهاوند، تویسرکان و سایر مناطق مشابه نه تنها کمکی به توسعه پایدار منطقه و تحقق عدالت آموزشی نمیکند، بلکه احتمال تکرار اشتباهات گذشته و هدررفت منابع ملی را در پی خواهد داشت.
دانشجویان با طرح این سوال که، به راستی چرا باید تعداد واحدهای دانشگاهی کشور ما، برابر با تعداد واحدهای دانشگاهی کشور چین باشد و آیا غیر از این است عواقب چنین تصمیمهای غلطی را مردم در طی سالیان تحمل میکنند، اذعان کردند: تجربه پانزده ساله توسعه دانشکدههای اقماری دانشگاه بوعلی در شهرستانهای مختلف نشان میدهد وجود یک دانشگاه پیام نور یا یک واحد دانشگاه آزاد در چنین شهرستانهایی کفایت میکند و شایسته است استعدادهای درخشان آن مناطق (که بحمدالله پرشمار هم هستند) برای ادامه تحصیل به مرکز استان هدایت شوند و حتی بورسیه گردند تا بازگشتشان به شهرستان تضمین شود.
آنها از مسئولان خواستند: بضاعت چنین شهرستانهایی به آموزشهای مهارتی، فنی و کارآفرینیِ خُرد تخصیص یابد و آموزشهای آکادمیک و رایگان در مراکز استان به صورتی باکیفیت ارائه گردد.
همچنین با یادآوری این موضوع مهم که رعایت اصل تفکیک قوا مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کردند: امور اجرایی و تصمیمگیری در مورد ایجاد و انحلال واحدهای دانشگاهی در حیطه اختیارات قوه مجریه و تحت تصدی وزارتین بهداشت و علوم، تحقیقات و فناوری است و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با وجود حسن نیتی که دارند، حق دخالت در امور اجرایی را ندارند. دانشگاهیان خواهان این مهم شدند که، ساختارهای صحیح علمی و کارشناسی ذیربط، که برآمده از بدنه دانشگاهی هستند، بر اساس معیارهای علمی، اقتصادی و آماری درباره این موضوع مهم تصمیمگیری کنند و افزودند: دخالت در این امور، علاوه بر ایجاد ناهماهنگی، موجب دور شدن از استانداردهای توسعه علمی کشور میشود.
شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۶:۵۰
۱۵ بازدید
همدان خبر