آخرین مطالب

به دلیل انفعال عجیب سازمان سینمایی وزارت ارشاد:

"خیانت" به مخاطب در قصر‌های زعفرانیه/ذائقه‌ای که خراب می‌شود! فرهنگی اجتماعی - خانه وخانواده - مدافعان حیا

"خیانت" به مخاطب در قصر‌های زعفرانیه/ذائقه‌ای که خراب می‌شود!

  بزرگنمایی:
خیانت بخش جدایی‌ناپذیر از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است. از مجموعه «عاشقانه» گرفته تا نمونه‌های متأخر، همیشه پای یک خیانت در گذشته و حال در میان بوده است.

سرویس فرهنگی  همدان خبر: سینما تعطیل است و حتی برای دیدن فیلم‌های روز باید از «سینما آنلاین» استفاده کرد و همین سبب شده شبکه نمایش خانگی به بازیگر قدرتمند دنیای سرگرمی‌ها تبدیل شود و دیدن فیلم، سریال، کارتون، مستند و حتی تئاتر در «وی‌اودی»‌ها رونق پیدا کند.
دیده شدن محصولات شبکه نمایش خانگی باعث شده تا منتقد‌ها با دید جدی‌تری به این آثار نگاه کنند و اولین نکته‌ای که سریال‌های ایرانی حاضر در این شبکه نظر منتقدان را جلب کرده، تشابه انکارناپذیر آن‌ها به سریال‌های ترکیه‌ای است؛ تأکید بر زندگی لاکچری، مثلث‌های عشقی و خیانت، بخشی از این تشابهات است.
به گزارش جوان، اینکه سریال‌های شبکه نمایش خانگی در راه ابتذال قدم برمی‌دارند دیگر یک نگاه سختگیرانه نیست. نشانه‌های زیادی وجود دارد که ساختار و محتوای سریال‌های ساخته شده برای شبکه نمایش خانگی، آگاهانه در حال ترویج موضوعات خاصی هستند که از نظر جامعه مذموم به شمار می‌روند.
چندی پیش نتایج یک تحقیق درباره محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی منتشر شد. در این پژوهش مواردی، چون «خیانت»، «خشونت»، «مافیا»، «مثلث عشقی» «شوگر دَدی (رابطه یک دختر جوان با یک مرد پا به سن گذاشته)» و «شوگر مامی (رابطه یک مرد جوان با یک زن پا به سن گذاشته)» بررسی شد. با بررسی شش سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی، نتایج جالب و حیرت‌آوری به دست آورد. مرکز پژوهشگر در یک جمله این نتایج را خلاصه کرد و نوشت: «وقتی شبکه نمایش خانگی دست سریال‌های ترکیه‌ای را از پشت می‌بندد! بررسی محتوای شش سریال شبکه نمایش خانگی نشان می‌دهد، وضعیت محتوا در این مجموعه‌ها کیلومتر‌ها از خطوط قرمز عبور کرده است!»

ذائقه‌ای که خراب می‌شود

عباس رافعی، فیلمساز در مصاحبه‌ای به موضوع شبکه نمایش خانگی پرداخته و می‌گوید: «واقعاً نمایش خانگی ذائقه تماشاگر ایرانی را خراب می‌کند. ما می‌گوییم که ماهواره‌ها، مسیر انحرافی را در جامعه برای بیننده ایجاد می‌کنند، آنگاه نویسنده نمایش خانگی می‌گوید: «من خوشحالم که از روی سریال‌های «جم» تقلید کردم و سریال نوشتم و مردم می‌بینند»، یعنی آمال و آرزو و الگوی نویسنده، سریال‌های سخیف ترکیه است، وای به حال ما! احساس می‌کنم تلویزیون هم توسط مدیرانش اداره نمی‌شود بلکه چند تهیه‌کننده اداره می‌کنند که تجارت را پیشه خود قرار داده‌اند.»

اینکه سریال‌های شبکه نمایش خانگی به چه دلیل به سمت ابتذال می‌روند را می‌توان در نگاه منفعت‌طلبانه سرمایه‌گذاران این سریال‌ها دانست. منوچهر هادی، کارگردان سریال‌های «عاشقانه» و «دل» که از جمله آثار بحث‌برانگیز و پرانتقاد شبکه نمایش خانگی به شمار می‌روند، در مصاحبه‌ای از ساخت این سریال‌ها دفاع کرده و با توجیه اینکه سریال «دل» رکورد فروش شبکه نمایش خانگی را زده است، این نوع فیلمسازی را مطابق خواسته مردم معرفی کرده که در آن علاوه بر بحث تجاری و بازگشت سرمایه به موضوعات آموزشی نیز توجه شده است. این توجیه در حالی است که سریال «دل» از نظر منتقدان بسیار شبیه مجموعه‌های ساخت کشور ترکیه است و مشخص نیست فیلمساز کدام نکته آموزشی و تربیتی را در فیلم گنجانده است!

فیلمفارسی‌های جدید در نمایش خانگی

جاذبه شبکه نمایش خانگی باعث شده فیلمسازان متعددی که در سینما آثار پرفروشی را ساخته‌اند، شانس موفقیت خود را در شبکه نمایش خانگی نیز محک بزنند. فیلمسازانی، چون منوچهر هادی و مصطفی کیایی که اولی در پی ساخت فصل جدید سریال «ممنوعه» است و دومی سریال «هم گناه» را به پایان فصل اول رسانده است. کیایی که اولین تجربه شبکه نمایش خانگی را پشت سر گذاشته در «هم‌گناه»، از پرویز پرستویی استفاده کرده که وی نیز اولین حضور در سریال شبکه نمایش خانگی را تجربه می‌کند. این سریال در نقد‌های منتشر شده یک «فیلمفارسی» معرفی شده است که داستانی کلیشه‌ای را روایت می‌کند، با این وجود به خاطر نظارت ضعیف بر روی شبکه نمایش خانگی، «هم گناه» و آثار مشابه از حاشیه امن سوددهی به سرمایه‌گذار بهره‌مند می‌شوند.

کلیشه‌های تکراری در اغلب سریال‌های شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود. از علاقه بیش از حد هادی به ساخت سریال‌هایی که در آن زندگی‌ها به لوکس‌ترین شکل ممکن دیده می‌شود تا دیگر ساخته‌های فلیمسازان از جمله کیایی که در آن به روابط آزاد و خارج از عرف توجه ویژه شده است. کلیشه تقدس زندگی اعیانی و نمایش فقر به عنوان نماد عقب افتادگی از مواردی است که در این سریال‌ها به وفور دیده می‌شود. خانواده‌های سریال‌های شبکه نمایش خانگی اغلب در خانه‌های بسیار بزرگ در مناطق گران‌قیمت تهران زندگی می‌کنند و اتومبیل‌های گران‌قیمت سوار می‌شوند. بانوان پوشش‌هایی دارند که از نظر شرعی مطابق فرهنگ اسلامی نیست. در این سریال‌ها عیاشی‌های مجردی به عنوان سبک زندگی دلخواه معرفی می‌شود. «هم گناه» در این زمینه بسیار بر مزیت‌های مجرد بودن و راحت بودن تأکید دارد.

تأکید روی خیانت

خیانت بخش جدایی‌ناپذیر از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است. از مجموعه «عاشقانه» گرفته تا نمونه‌های متأخر، همیشه پای یک خیانت در گذشته و حال در میان بوده است. تصویری که سریال شبکه نمایش خانگی از مردم ایران به نمایش می‌گذارد، چهره مردمی است که همیشه نگرانی دارند خیانت‌هایشان برملا شود یا در پی خیانت به یک زندگی هستند و فکر می‌کنند با این کار به آرامش می‌رسند. سبک زندگی سریال‌ها، اصولاً کمترین شباهتی به زندگی اغلب مردم در جامعه ایرانی ندارد، به طوری که ایرانی‌ها کمتر همذات‌پنداری با این فیلم‌ها و قهرمان آن‌ها پیدا نمی‌کنند، اگر هم همذات‌پنداری کنند نتیجه خوبی دربرندارد. زمانی در سینما پیش از مد شدن سبک فیلمسازی فلاکت و سینمای تلخ اجتماعی، نوعی فیلمسازی رواج داشت که هنوز هم نمونه‌های آن ساخته می‌شود. در آن فیلم‌ها، زندگی مردم در تهران و «از میدان ونک به بالا» به تصویر درمی‌آمد. این تصویر غیرواقعی این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود و مشخص نیست در سایه نبود نظارت، چنین ابتذالی تا چه زمانی به حیات خود ادامه دهد. این وضعیت در حالی روز به روز بغرنج‌تر می‌شود که سازمان سینمایی وزارت ارشاد در انفعالی عجیب به سر می‌برد و هیچ برنامه‌ای برای ارتقای محتوایی آثار ندارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بیکاری در “کار “ بیداد می‌کند/مطالبه مردم همدان از نمایندگان مجلس، راستی آزمایی آمار عملکردی 2 ساله‌ مدیرکل اداره کار است!

جوابیه مدیر‌کل صمت به گزارش “ همدان خبر”

مانع سقوط صنعت، معدن و تجارت استان شوید

مهارتورم‌ و رشد تولید نیازمند اجرای کامل قوانین است/تاکنون حق یک درصدی دولت از معادن در همدان پرداخت نشده است

تنقیح قوانین اقتصادی توسط مجلس کمک بزرگی به رونق تولید می‌کند

استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ زدایی و برفروبی

پیش بینی برداشت 130 هزار تن گندم و جو از مزارع کبودراهنگ

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

شهدا بهترین الگوی واقعی برای جوانان جامعه هستند

اجرای طرح نظارت شبانه بر بازار

شماره هفدهم ماهنامه مدافعان

هفته دفاع مقدس یادآور جاودانه‌ترین برهه از تاریخ ایران اسلامی است

ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلات شهر همدان است/لازم به ورود جدی در زمینه کنترل هوشمند ساخت و سازهاست

زارعی سرپرست آموزش و پرورش استان همدان شد

تلاش مدیران بر انتفاع ساکنان از ایجاد منطقه 5 باشد

نشست و هم اندیشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و مسئولین ستادی با آموزشگاههای آزاد استان

ترددها در جاده‌های استان همدان 10 درصد افزایش داشته است

موج اول بازگشت زوار اربعین حسینی آغاز شده است

دستگیری سارق ساختمان خالی از سکنه در همدان

تعمیر و راه اندازی 95 درصد سیستم‌های روشنایی محورهای همدان همزمان با ایام اربعین

طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در استان همدان اجرا می شود

مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان همدان راه‌اندازی شد

جاعل ارزهای خارجی در همدان دستگیر شد

کشف 8 فقره سرقت و دستگیری 6 سارق در اسدآباد

تهیه بسته تبلیغاتی لازمه معرفی همدان به گردشگران

هدف ما این است کاری کنیم،بیماران به جز درد بیماری، درد دیگری را حس نکنند

طرح جامع ترافیک همدان، آماده تصویب در همتا و ارسال به شورای عالی ترافیک

تدبیر درستی به منظور ساماندهی ضایعاتی‌ها اندیشیده شود

سرشاخه کاری 550 هزار و 428 پیوندک باغات گردوی استان همدان

برگزاری گفتمان آموزشی جشنواره عصر جدید یاددهی_ یادگیری در همدان

دستگیری سارق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان

پتروشیمی هگمتانه حامی 5 ساله پاس همدان می‌شود

راه‌اندازی خزانه‌ واحد الکترونیکی در سال جاری پیگیری شود

مدیریت شهری، زمینه افزایش خوش‌بینی شهروندان را فراهم کند

خط کشی بالغ بر 300 کیلومتر از راه های استان همدان انجام شد

افزایش ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان همدانی در مدارس شاهد

برای انتخابات مجلس نمی‌آیم/متعهدم وظیفه خود را در شورای شهر به سرمنزل مقصود برسانم

آسانسور جایگزین پله برقی پل‌های عابر پیاده می‌شود

دستگیری سارق ساختمان‌های نیمه کاره در همدان

ساماندهی نیروی انسانی مهمترین دغدغه مدیریت شهری است

کسب رتبه نخست همدان در شاخص ماموریت‌های علم و فناوری

تنها یک عامل دلیل سقوط تیم فوتبال شهرداری نبوده است/ ضعف‌های کادر فنی و مدیریتی این اتفاق را رقم زد

رعایت عدالت کاری در بین کارکنان شهرداری ضروری است/مشاغل سخت و عملیاتی مشخص شود

«تنهای تنها»؛ مثل یک دختر بهایی مسلمان‌شده و یک چریک فدایی بسیجی‌شده!

💢اهداف نیروگاه شهید مفتح بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ریزی شده است

2 خبر مهم برای خریداران طرح نهضت ملی مسکن

امکان ارجاع بیماران از پزشک عمومی به متخصص در نسخ الکترونیک فراهم شد.