آخرین مطالب

دومحورمهم درکشاورزی وصنایع تبدیلی جهادکشاورزی اقتصادی

دومحورمهم درکشاورزی وصنایع تبدیلی جهادکشاورزی

  بزرگنمایی:

حسن محمدی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی:

 مهم ترین موضوع در بحث صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات کشاوزی، ایجاد فناوری و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی است.
 تا پایان سال 99 سازمان جهاد کشاورزی 315 واحد صنایع تبدیلی با توان تولید  یک میلیون و 314هزار تن محصول و توان جذب یک میلیون و 745 هزار  تن محصول خام کشاورزی با اشتغال 4307 نفر پروانه بهره برداری صادر شد. در همین ایام سازمان صمت هم 113 واحد صنایع تبدیلی با توان تولید 2800000 تن و توان جذب حدود 3000000 تن محصول خام کشاورزی با اشتغال 4459 نفر پروانه بهره برداری صادر کرده است.
 در مجموع در حال حاضر ما 428 واحد صنایع تبدیلی با توان جذب 4200000 تن محصول خام و اشتغال مستقیم 8766 نفر در استان پروانه بهره برداری صادر کردیم.
 در سنوات گذشته ما 4 نمونه ملی در صنایع تبدیلی و غذایی داشتیم از سال 90 الی 99، 221 فقره تسهیلات بانکی به مبلغ 247 میلیارد تومان در حوزه صنایع تبدیلی پرداخت کردیم.
 از مهم ترین فعالیت‌های ما در سال‌های گذشته تجهیز 8 واحد تصفیه و بسته بندی کشمش به سورت لیزری در راستای افزایش کیفی و توان صادراتی کشمش بود.
 در همین ایام تبدیل بیش از 35 واحد شوری و ترشی سنتی به سیستم صنعتی و پاستوریزه، با بسته‌های متنوع و در اوزان مختلف در راستای افزایش کیفی و ایمنی و در بالا بردن قابلیت صادرات که در بعضی از این واحد‌ها بیش از 20 میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام شده است.
 تبدیل 10 واحد لبنی از تولیدات سنتی مثل پنیر آب نمکی به تولیدات انواع فرآورده‌های پاستوریزه مثل پنیر یو اف، شیر استریل،شیر‌های طعم دار و شیر پاستوریزه، انواع دوغ، انواع ماست در بسته بندی‌های متنوع و با قابلیت صادرات.

 تا پایان سال 99 از 68 واحد سردخانه مختص سیب زمینی با ظرفیت 167 هزار تن و اشتغال مستقیم 671 نفر و سرمایه گذاری 328 میلیارد تومان بهره برداری کردیم که با احداث این سردخانه‌ها ضایعات سیب زمینی از 25% به زیر 5% کاهش پیدا کرده است.
 5 واحد سورت و بسته بندی با توان سورت 75 هزار تن سیب زمینی با اشتغال 136 نفر و سرمایه گذاری 106 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.
 تا پایان سال 99 ، 89 واحد شوری و ترشی و رب را باتوان تولید 166 هزار تن با انواع محصول و اشتغال 1748 نفر و سرمایه گذاری202 میلیارد تومان به بهره برداری رسید. همچنین  55 واحد تصفیه و بسته بندی کشمش با توان 86150 تن و اشتغال زایی 815 نفر و سرمایه گذاری 62 میلیارد تومان بهره برداری از 6 واحد کشتارگاه مرغ با توان تولید 40 هزار تن و کشتار 55 هزار تن مرغ زنده و اشتغال 187 نفر و سرمایه گذاری 49 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
 بهره برداری از 4 واحد تولید و بسته بندی رب با ظرفیت 25 هزار تن و توان بیش از 127500 تن رب گوجه فرنگی و همچنین بهره برداری از 2 واحد بسته بندی رب با ظرفیت 5 هزار و 500 تن وفعالیت 24 واحد تولید فرآورده‌های لبنی با توان تولید 446 هزار تن اشتغال 964 نفر و سرمایه گذاری 368 میلیارد تومان از جمله برنامه‌های ما در سال‌های گذشته بوده است .
در 5 ماهه اول سالجاری 14 فقره واحد صنایع تبدیلی غذایی با ظرفیت جذب 45 هزار تن محصول خام کشاورزی و اشتغال 131 نفر و سرمایه گذاری 88 میلیارد و 350 میلیون تومان به بهره برداری رسید.
 در این مدت 23 فقره جواز تاسیس با پیش بینی 76 هزار تن تولید انواع محصولات اشتغال 425 نفر و با سرمایه گذاری 352 میلیارد تومان صادر شد.
 5 فقره طرح توسعه با پیش بینی 23500 تن تولید انواع محصولات خام و اشتغال 13 نفر و سرمایه گذاری 111 میلیارد تومان صادر شد.
 82 فقره موافقت اولیه با پیش بینی 235 هزار تن تولید انواع محصولات و توان جذب 355 هزار تن انواع محصول کشاورزی صادر شد.
 در این مدت 30 فقره طرح  به سیستم بانکی جهت اخذ تحصیلات بانکی به مبلغ 133 میلیارد تومان از محل اخذ تسهیلات بانکی معرفی شد. 
در 5 ماه اول سال جاری به دلیل کمبود اعتبارات تنها یک فقره عقد قرار داد داشتیم به مبلغ سه میلیارد وهفتاد میلیون تومان و اشتغال 10 نفر و ظرفیت 10 هزار تن. 
در حال حاضر طرح‌های نو و اثر گذاری که در بخش صنایع تبدیلی در حال اجرا و در دست پیگیری داریم؛ بزرگترین واحد سیب زمینی و تولید فرنچ فرایز در شهرستان بهار، با پیشرفت فیزیکی بالای 50% و اشتغال 110 نفر و سرمایه گذاری 350 میلیارد تومان که توان جذب حدود 60 هزار تن سیب زمینی در سال را خواهد داشت و تولید 30 هزار تن فرنچ فرایز در سال که از محل اشتغال روستایی 15 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم . و سرمایه گذار در حال حاضر به دنبال اخذ تسهیلات ارزی است به مبلغ 3 میلیون دلار است که امیدواریم حداکثر در 6یا 7 هفته آینده این واحد به بهره برداری برسد
 احداث بزرگترین کشتارگاه مرغ استان در منطقه محروم چلمق رزن با کشتار 6 هزار قطعه مرغ در ساعت و اشتغال 120 نفر و سرمایه گذاری 35 میلیارد تومان که مجهز به خط صادراتی و آی آر هست از مهم ترین طرح‌های شاخص در دست پیگیری است طرح کارخانه قند نهاوند با سرمایه گذاری 530 میلیارد تومان و توان جذب 500 هزارتن چغندر قند در سال را در دست احداث داریم که پیش بینی می‌کنیم اگر در بخش تسهیلات بانکی مشکلی به وجود نیاید این طرح تا یک و نیم سال آینده به بهره برداری برسد و فرآوری چغندر در سال‌های آتی مشکلی پیدا نکند
 برنامه کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از 25% به کمتر از 5% با ایجاد سردخانه‌ها و واحد‌های صنایع تبدیلی داریم.
 بزرگترین کارخانه دام،طیور و آبزیان با ظرفیت 150 هزار تن سرمایه گذاری حدود 200 میلیارد تومان و اشتغال مستقیم 50 نفر با پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصد، در شهرستان نهاوند را داریم.
غرب کشور منحصر به فرد است و تقریبا تمام سرمایه گذاری طرح فوق از آورده شخصی است 67 واحد سردخانه با ظرفیت 243 هزار تن و پیشرفت فیزیکی بالای 30% و اشتغال زایی 658 نفر را داریم که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال حداقل 10 واحد از این سردخانه‌ها با ظرفیت 30 هزار تن به بهره برداری برسد. 
در حال حاضر هم 153 واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت 846 هزار تن و توان جذب 1264 هزار تن با پیشرفت فیزیکی بالای 30% و اشتغال 2365 نفر و سرمایه گذاری 1500 میلیارد تومان را داریم که در سال‌های آتی به بهره برداری خواهند رسید.

ما در بحث کشاورزی و صنایع تبدیلی دو محور مهم داریم در بحث محصولات که کمتر فرآوری داشتیم ایجاد واحدهای جدید توسعه‌ی واحد‌های موجود مدنظر ما است در بعضی واحدها که نیازی نداریم و بحث اشباع بودن واحدها است دنبال کیفی سازی هستیم مثل واحدهای بسته بندی و تصفیه کشمش که ما به دنبال ایجاد واحد جدیدی نیستیم و دنبال این هستیم که این واحدها را به سورت لیزری و دستگاه ایکس ری مجهز کنیم 
شوری و ترشی یکی از مزیت‌های استان همدان است که ما بالای 90 واحد شوری و ترشی صنعتی داریم به دنبال این هستیم که واحدهایی که هنوز خود را به سیستم پاستوریزه مجهز نکردند و تنوع تولید ایجاد نکردند خطوط این واحدها را از سنتی به پاستوریزه تبدیل کنیم و سبد این واحدها را تبدیل کنیم که بتوانند 70،80 نوع محصول تولید کنند. 
البته در شهرستان بهار اکثر واحدهای شوری و ترشی در 5 سال اخیر سرمایه گذاری‌های خوبی انجام دادند و اکثرا از حالت سنتی خارج شدند و بعضی واحدها 100 محصول به بازارهای داخلی و خارجی صادرمی‌کنند ولی در بحث واحدهای صنعتی سامن ملایر که واحدهای شوری و ترشی تجمع دارند شاید کمتر از 20% هنوز به صورت صنعتی هستند و 70% آن‌ها به صورت تخمیری و سنتی تولید می‌کنند که اگر بخواهند در بازار صادراتی ما حضور داشته باشند و بخواهند بازار‌های خود را توسعه بدهند حتما باید تنوع تولید و بسته بندی‌های متنوعی داشته باشند و باید سرمایه گذاری‌های جدید را انجام دهند بازار،بازار بسیار رقابتی هست واحدهای ما در بحث برند سازی و مارکتینگ و فروش، علم و تکنولوژی روز را استفاده کنند که خدایی ناکرده دچار مشکل نشوند


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شستشوی حرم حضرت زینب( س) توسط مدافعان حرم

بیکاری در “کار “ بیداد می‌کند/مطالبه مردم همدان از نمایندگان مجلس، راستی آزمایی آمار عملکردی 2 ساله‌ مدیرکل اداره کار است!

جوابیه مدیر‌کل صمت به گزارش “ همدان خبر”

مانع سقوط صنعت، معدن و تجارت استان شوید

مهارتورم‌ و رشد تولید نیازمند اجرای کامل قوانین است/تاکنون حق یک درصدی دولت از معادن در همدان پرداخت نشده است

تنقیح قوانین اقتصادی توسط مجلس کمک بزرگی به رونق تولید می‌کند

استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ زدایی و برفروبی

پیش بینی برداشت 130 هزار تن گندم و جو از مزارع کبودراهنگ

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

شهدا بهترین الگوی واقعی برای جوانان جامعه هستند

اجرای طرح نظارت شبانه بر بازار

شماره هفدهم ماهنامه مدافعان

هفته دفاع مقدس یادآور جاودانه‌ترین برهه از تاریخ ایران اسلامی است

ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلات شهر همدان است/لازم به ورود جدی در زمینه کنترل هوشمند ساخت و سازهاست

زارعی سرپرست آموزش و پرورش استان همدان شد

تلاش مدیران بر انتفاع ساکنان از ایجاد منطقه 5 باشد

نشست و هم اندیشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و مسئولین ستادی با آموزشگاههای آزاد استان

ترددها در جاده‌های استان همدان 10 درصد افزایش داشته است

موج اول بازگشت زوار اربعین حسینی آغاز شده است

دستگیری سارق ساختمان خالی از سکنه در همدان

تعمیر و راه اندازی 95 درصد سیستم‌های روشنایی محورهای همدان همزمان با ایام اربعین

طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در استان همدان اجرا می شود

مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان همدان راه‌اندازی شد

جاعل ارزهای خارجی در همدان دستگیر شد

کشف 8 فقره سرقت و دستگیری 6 سارق در اسدآباد

تهیه بسته تبلیغاتی لازمه معرفی همدان به گردشگران

هدف ما این است کاری کنیم،بیماران به جز درد بیماری، درد دیگری را حس نکنند

طرح جامع ترافیک همدان، آماده تصویب در همتا و ارسال به شورای عالی ترافیک

تدبیر درستی به منظور ساماندهی ضایعاتی‌ها اندیشیده شود

سرشاخه کاری 550 هزار و 428 پیوندک باغات گردوی استان همدان

برگزاری گفتمان آموزشی جشنواره عصر جدید یاددهی_ یادگیری در همدان

دستگیری سارق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان

پتروشیمی هگمتانه حامی 5 ساله پاس همدان می‌شود

راه‌اندازی خزانه‌ واحد الکترونیکی در سال جاری پیگیری شود

مدیریت شهری، زمینه افزایش خوش‌بینی شهروندان را فراهم کند

خط کشی بالغ بر 300 کیلومتر از راه های استان همدان انجام شد

افزایش ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان همدانی در مدارس شاهد

برای انتخابات مجلس نمی‌آیم/متعهدم وظیفه خود را در شورای شهر به سرمنزل مقصود برسانم

آسانسور جایگزین پله برقی پل‌های عابر پیاده می‌شود

دستگیری سارق ساختمان‌های نیمه کاره در همدان

ساماندهی نیروی انسانی مهمترین دغدغه مدیریت شهری است

کسب رتبه نخست همدان در شاخص ماموریت‌های علم و فناوری

تنها یک عامل دلیل سقوط تیم فوتبال شهرداری نبوده است/ ضعف‌های کادر فنی و مدیریتی این اتفاق را رقم زد

رعایت عدالت کاری در بین کارکنان شهرداری ضروری است/مشاغل سخت و عملیاتی مشخص شود

«تنهای تنها»؛ مثل یک دختر بهایی مسلمان‌شده و یک چریک فدایی بسیجی‌شده!

💢اهداف نیروگاه شهید مفتح بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ریزی شده است

2 خبر مهم برای خریداران طرح نهضت ملی مسکن