آخرین مطالب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان:

اکثر رودخانه‌های همدان خشک هستند اخبارویژه

اکثر رودخانه‌های همدان خشک هستند

  بزرگنمایی:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با توجه به بارش کم امسال اکثر رودخانه‌های استان آوردی ندارند و می توان گفت که خشک هستند.

 

به گزارش همدان خبر منصور ستوده در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تلاش رسانه‌ها در اطلاع رسانی نسبت به مسائل آب همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته ذخایر برف نداشتیم و باران هم نبود امسال نیز هیچگونه بارندگی در فصل بهار و تابستان نبوده و خیلی وضعیت مناسبی نداریم و به همین دلیل اکثر رودخانه‌های ما آوردی ندارند و می توان گفت که خشک هستند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ وضعیت جغرافیایی، همدان در سر شاخه سه حوزه آبریز کرخه، فلات مرکزی و دریچه سفید قرار دارد و از طرفی وسعت استان کوچک است گفت: بنابراین می‌توان گفت که حوزه آبریز بسیار کوچکی داریم و در واقع آنچنان منابع آب سطحی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه منابع آب سطحی برخی از استان‌های پایین دست از بالا دست سریز می‌شود که برای نمونه  می‌توان به سریز آب به استان خوزستان اشاره کرد اما همدان اینطور نیست عنوان کرد: همدان استانی است که به ویژه در بخش کشاورزی بیشتر به بخش آب زیرزمینی وابسته است.

 

وی با اشاره به اینکه در مدیریت استفاده از آب زیرزمینی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی که 90 درصد از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان را مصرف می کند، ناگزیر به استفاده از ابزارهای بر روی چاه هایی هستیم گفت: در این راستا کنتورهایی هوشمند آب و برق، حجمی و یا الکتورمغناطیسی نصب می شود که برداشت منابع آب کنترل شود.

ستوده با بیان اینکه این کنتورها توسط پژوهشگاه وزارت نیرو تایید شده که استاندارهای لازم را دارند افزود: با توجه به اینکه در قانون توزیع عادلانه آب مسوولیت نصب کنتور به عهده مالکین چاه‌ها و بهره برداران است، آنها را تشویق کردیم این کنتورها را نصب کنند.

بهره برداری تصفیه‌خانه آب شرب تویسرکان تا پایان شهریور ماه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه از برداشت 290 میلیون متر مکعب آب  در همدان جلوگیری کردیم گفت: تصفیه‌خانه آب شرب تویسرکان تا پایان شهریور ماه افتتاح می‌شود.

منصور ستوده اظهار کرد: امسال یکی از سخت ترین سالها را به لحاظ وضعیت آب و بارندگی سپری می‌کنیم و نیاز به کمک رسانه‌ها در مدیریت این وضعیت داریم.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به میزان بارش‌ها در کشور، اکثر استانها نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی ندارند گفت: همدان در وضعیت وخیم بارندگی نسبت به سال گذشته تقریبا دوازدهمین استان کشور به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: با توجه به اینکه میانگین بارندگی استان 343 میلی متر در سال است، از ابتدای سال آبی و تقریبا از مهر سال گذشته تاکنون متاسفانه 280 میلی متر بارندگی وجود داشته و این بارش نسبت به سال گذشته 40 درصد و نسبت به متوسط درازمدت نیز 21 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های موجود نیز توزیع مکانی و زمانی در استان ندارند و متناسب با فصل کشاورزی نیست و درواقع این هم یکی از چالش‌های اساسی استان به شمار می‌آید عنوان کرد: متاسفانه در طول 50 سال  گذشته امسال بی‌سابقه ترین خشکسالی را پشت سر می‌گذرانیم.

نصب 5300 کنتورهوشمند بر روی چاه‌های همدان

وی با اشاره به اینکه 15 هزار چاه مجازدر استان وجود دارد که تقریبا بر روی 5 هزار و 300 چاه کنتور هوشمند آب و برق نصب شده است افزود: اکثر این کنتورهای هوشمند کارت شارژ دارند و بر اساس پروانه بهره‌برداری و مجوزی که آب منطقه‌ای به هر یک از بهره برداران داده فعال هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان خاطرنشان کرد: مشخصات این کنتورها بر روی کارت‌های شارژ درج شده و میزان مصرف آب سالانه آنها شارژ می شود و اگر کشاورزی بخواهد مازاد بر پروانه مصرف کند، کنتور قطع می‌شود.

وی تصریح کرد: این کارت‌ها معمولا هر سه ماه یک بار برای کشاورزان شارژ می‌شود که یکی از ابزارهای کنترل برای استفاده از منابع آب زیرزمینی به شمار می آیند.

ستوده بیان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی وضعیت آب سدها نیز برای تامین آب شرب خوب نیست و ناگزیز هستیم از چاه های کشاورزی که در نزدیکی خطوط انتقال آب شرب هستند در فصل غیر کشاورزی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌هایی با کشاورزان انجام و چاه‌های آب آنها شناسایی شده است بیان کرد: برخی از کشاورزان ترس این را داشتند که اگر چاه‌های خود را برای شرب به شرکت آب و فاضلاب بدهند ممکن است به خاطر کنتورهایی که دارند از سوی شرکت آب منطقه ای جریمه شوند اما چون اولویت ما تامین آب شرب مردم فهیم شهرهمدان بوده اعلام کرده‌ایم به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد و درصورت اجاره برخورد نخواهیم کرد و حتی طرح های تشویقی و مساعدت لازم را در ادامه همکاری با آنها خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای کنترل سیلاب‌ها در استان وجود دارد افزود: در سال 98 نه تنها همدان بلکه در سطح کشور بسیاری از استانها به واسطه ورود به ترسالی و بارش‌های خوب با سیلاب مواجه شدند که کنترل این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

ستوده با اشاره به اینکه سیلاب‌ها در رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد و رودخانه‌ها به عنوان شریان‌های حیاتی هر استان و شهر هستند گفت: رودخانه هایی که سیلاب ها در آن اتفاق می افتد معمولا به لحاظ گذری آب دارای حجم بالایی از آب هستند و در حقیقت در بسیاری از استانها به ویژه در همدان بر روی رودخانه‌هایی که آب خوب و عرض بستر مناسبی دارند، قبلا برنامه ریزی انجام شده و سدهایی احداث شده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف سدسازی کنترل سیلاب در بالا دست است لفزود: اضافه بر موضوع تامین آب، تولید برق، گردشگری و  بسیاری از موضوعاتی که احداث یک سد می تواند در منطقه ایجاد کند یکی از موضوعات مهم نیز کنترل سیلاب است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان خاطرنشان کرد: معمولا در اکثر شهرهای استان قبلا برنامه ریزی شده و سدهایی ساخته شده که می توان به اکباتان بر رودخانه ابرو و چشین در همدان، ملایر بر روی رودخانه کلان و در رزن سد شنجور، شیرین سو سد شیرین سو اسدآباد سد نعمت آباد ، تویسرکان سد سرابی  اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز سد خرمرود در تویسرکان و گرین در نهاوند  در دست اجرا است.

ستوده با تاکید به اینکه این سدها در جاهایی ساخته می شوند تا بتوانند کنترل سیلاب را داشته باشند که یکی از اهداف سدسازی بوده است گفت: نه تنها سدسازی در همه شهرستان‌ها اتفاق افتاده بلکه نکته حائز اهمیت این بوده که ساماندهی لایه روبی رودخانه‌ها نیز مورد توجه بوده تا اگر سیلابی رها شد رودخانه بتواند آن را عبور دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 98 با نگاه ویژه دولت به ساماندهی لایروبی رودخانه‌ها توانستیم اعتبارات خوبی جذب کنیم و برای نخستین بار در استان 150 کیلومتر از روخانه‌های مهم و آسیب پذیر که قبلا شناسایی شده بودند را لایروبی کردیم و خوشبختانه اتفاق خوبی افتاد که هنوز هم ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان یادآور شد: سال گذشته بارش‌های خوبی را در استان شاهد بودیم که سیلاب‌های خوبی به همراه داشت و رودخانه ها توانستند سیلاب ها را عبور دهند و مشکلی نباشد.

وی در خصوص روند خشکسالی در همدان بیان کرد: این موضوع به گزارش های هواشناسی بستگی دارد و آخرین پیش بینی های این سازمان که سه ماهه بوده و چیزی که برای پاییز پیش‌بینی کرده کمی زیر نرمال با توجه به هوای گرم است.

ستوده بیان کرد: این موضوع باعث می شود ما و مصرف کنندگان آب بیشتر حواسمان باشد که الگوی مصرف را رعایت کنیم و فرقی ندارد بخش خانگی، شرب و حتی صنایع باشد.

احتمال ادامه خشکسالی در همدان

وی با اشاره به اینکه ممکن است خشکسالی ادامه داشته باشد گفت: به طور مجموع  کشور ایران جزو مناطق خشک و نیمه خشک به شمار می آید و چون در حقیقت میانگین بارندگی کشور ایران 220 میلی متر است و این یک سوم متوسط جهانی را در برمی گیرد، باید به دنبال آب جایگزین بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان بیان کرد: تجربه و سوابق نشان داده موضوع خشک سالی با یک توانی‌های منظم و نامنظمی هموراه ادامه داشته و باید به دنبال تامین آب از جاهای مختلف بود.

وی با بیان اینکه باید حوزه کشاورزی را با خشکسالی سازگار کرد و محصولاتی در استان کشت کرد که بتوانند خود را با شرایط موجود وفق دهند گفت: هیچ توجیه اقتصاد ندارد که با این منابع موجود محصولات پر آب بری را کشت کنیم و حتی روش آبیاری نیز سنتی باشد.

ستوده با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی تغییر الگوی کشت و روش‌های آبیاری و افزایش راندمان است خاطرنشان کرد: در بخش شرب نیز به دنبال این هستیم از منابع آب بین حوزه‌ای استفاده کنیم و یا از استان‌های دیگر آب شرب شهر همدان تامین شود که موضوع انتقال آب‌رسانی از سد تالوار هم مطرح بوده و اقدامات در حال انجام است.

پاییز همدان وضعیت آبی خوبی ندارد

وی یادآور شد: نمی‌توان پیش بینی کرد که تا کی این خشکسالی ادامه دارد و این مسئله وظیفه سازمان هواشناسی است اما طبق آخرین اطلاعات آنها گفته شده در پاییز نیز وضعیت مناسبی نخواهیم داشت و کمی زیر حالت نرمال خواهد بود.

ستوده بیان کرد: اغلب بارندگی‌های استان از اوایل آذر یا اواخر آبان ماه آغاز می‌شود و امیدوارم اتفاق خوبی بیافتد و شاهد بارش‌های خوبی باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سالانه تبخیر آب ذخیره شده سدها چه میزان است و آیا چاره‌ای برای آن اندیشیده شده است؟ افزود: به طور متوسط سالانه 343 میلی متر بارندگی در استان داریم که  نسبت به مساحتی بوده که 19 هزار و 367 کیلومتر مربع  است.

حجم نزولات جوی همدان6.6میلیارد مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه6.6 میلیارد متر مکعب متوسط حجم نزولات جوی استان است افزود: 70 درصد این میزان یعنی 4.7 میلیارد متر مکعب تبخیر می‌شود.

وی با بیان اینکه آب باقی مانده به عنوان آب تجدیدپذیر 1.8 میلیارد متر مکعب می شود که از این میزان 1.2 میلیارد متر مکعب مربوط به منابع آب زیرزمینی بوده است گفت: 0.6 میلیارد مکعب مربوط به منابع آب سطحی است.

ستوده  با اشاره به اینکه چرخه آب در طبیعت وجود دارد یعنی وقتی که آب باران و برف وارد زمین می‌شود بخشی در رودخانه‌ها جریان پیدا می کند و بخش هم وارد لایه‌های آبرفتی می شود و نهایت بخشی هم وارد سطح دریاها و دریاچه می شود که بار دیگر تبخیر می یابد و بعد تشکیل ابرها و در نتیجه این چرخه همواره به صورت دائم وجود دارد افزود: حتما باید تبخیر آب باشد چون اگر آن را قطع کنیم در حقیقت چرخه آب را قطع کردیم و در نهایت بارشی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه مساحت سطح دریاچه‌ها بسیار بالاست و شاید به صدها هکتار برسد گفت: واقعیت چاره‌ای به لحاظ اجرایی وجود ندارد که جلوی این تبخیر را بگیریم و باید اتفاق بیافتد تا این چرخه کامل شود اما در خصوص برخی از دریاچه‌های کوچک اقداماتی می‌توان انجام داد و جلوی تبخیر را گرفت که بیشتر برای بندهای کوچک بوده و توجیه اقتصادی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان عنوان کرد: طبق آخرین آماربرداری در دور سوم طی سال 97،مجموع مصارف آب زیرزمینی و سطحی استان 2 هزار و 96 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان یک هزار و 713 میلیون متر مکعب مربوط به مصارف آب زیرزمینی و 383میلیون متر مکعب مصارف آب سطحی است.

وی با اشاره به اینکه مصارف آب در بخش آب زیرزمینی و سطحی یک هزار و 890 میلیون متر مکعب یعنی 90 در صد در بخش کشاورزی استفاده می‌شود افزود: 166 میلیون متر مکعب یعنی 8 درصد در بخش شرب شهری و روستایی و 40 میلیون متر مکعب یعنی دو درصد در بخش صنعت، خدمات و فضای سبز استان است.

ستوده با اشاره به برنامه‌های سازگار با کم آبی در استان بیان کرد: کشور ایران و استان همدان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و ناگزیر خود را باید با این شرایط عادت دهد و مدیریت لازم در خصوص به روزرسانی برنامه ها و مصارف باشد.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته در این دولت کارگروه ملی سازگار با کم آبی در سطح کشور تشکیل و قرار بر این شد همه استانها برنامه های سازگار با کم آبی خود را در بخش‌های مختلف تهیه کند تا سند راهبردی و برنامه‌ای برای 20 سال آینده کشور باشد گفت: استان همدان نیز به عنوان استانهای پیشرو این برنامه را تهیه کرد و شاید بتوان گفت ده‌ها و صدها برنامه کارشناسی با طیف‌های مختلف تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه در برنامه اول قرار شد 269 میلیون متر مکعب در آب زیرزمینی و در آب سطحی 41 میلیون متر مکعب صرفه جویی صورت گیرد خاطرنشان کرد: توسط سازمان‌هایی برنامه هایی با توجه به مصارف فعلی و کمبود مخازن آب زیرزمینی تنظیم و خوشبختانه از سوی کارگروه ملی نیز تایید و اسفندماه  سال گذشته به سازمانها ابلاغ شد که در حال حاضر اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه انسدادهای غیرمجاز جوز برنامه‌ها است گفت: نصب کنتورهای هوشمند، ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل برنامه‌ها مورد توجه است.

ستوده با اشاره به اجرای سیستم نوین آبیاری باغات و زراعی از سوی سازمان جهاد کشاورزی افزود: جایگزین کشت‌های پاییزه و زمستانه به جای کشت بهاره، توسعه و اصلاح کشت‌های گلخانه ای، توسعه زعفران  گل محمدی به جای محصولات زراعی آب بر و ... جزو برنامه های این سازمان است.

جلوگیری از برداشت 290 میلیون متر مکعب آب

وی با بیان اینکه برنامه سازگار با کم آبی تنظیم شده و باید بر اساس آن جلو برویم تا طبق قانون برنامه ششم توسعه بتوانیم در چند سال آینده افت آب‌های زیرزمینی را ثابت کنیم خاطرنشان کرد: با توجه به عملکرد خوب استان که از سال 93 طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را اجرایی کرد و در ادامه طرح سازگار با کم آبی را پیش برد، تقریبا 4 هزار و 800 حلقه چاه غیرمجاز با همکاری  دستگاه قضایی پرو مسدود المنفعه شدند و حاصل این اقدام آن بوده که اجازه ندهیم 290میلیون متر مکعب آب بیشتر برداشت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان ادامه داد: اتفاق دیگر این بود که 5 هزار و 300 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه ها نصب شد که خود به اضافه برداشت چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کرد .

وی با اشاره به اینکه این عوامل باعث شده از سال 93 هیدروگراف دشت ها و یا سطح چاه های آب زیرزمینی که هر سال یک متر پایین می رفت، بهبود یابد  گفت: در برخی دشت ها این سطح آب زیرزمینی بالا آمده و در برخی دشت‌ها مانند کبودراهنگ روند ثابتی گرفته و آنچنان افتی نداشته که امیدواریم با اجرای برنامه‌های مورد نظر طبق افق دید مشخص شده منابع آب زیرزمینی را بهبود دهیم.

ستوده گفت: این اقدامات از سوی ما انجام شده و به موازات آن نیاز است سازمان جهاد کشاورزی نیز اقداماتی را انجام دهد که جلوی افت  آب را بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان بااشاره به در قالب سه طرح ملی، ملی ـ استانی و استانی طرح های عمرانی در حال اجرا است خاطرنشان کرد: بیشترین اعتبارات مربوط به ملی و ملی ـ استانی است و اعتبارات استانی بسیار اندک است.

وی به پروژه های شاخص استان وشرکت آب منطقه ای اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پروژه آبرسانی به شهر همدان از سد تالوارو نیز آبرسانی به ملایر از سد کلان، آبرسانی به تویسرکان از سد سرابی، تصفیه خانه آب شرب ملایر، تصفیه خانه آب شرب تویسرکان، احداث سد خرمرود و گرین، سد نعمت آباد، تکمیل و تجهیز شبکه‌های اندازه گیری آب‌های زیرزمینی و سطحی، مرمت و بازسازی تاسیسات آبی، ساماندهی و لاروبی رودخانه‌ها به عنوان پروژه های مهم و اثر گذار شرکت آب منطقه ای در استان هستند.

110 میلیارد تومان اعتبارات آب منطقه‌ای همدان

ستوده با بیان اینکه گاهی هم اعتباراتی از محل مدیریت بحران یا تنش‌های آبی، مثلا در شرایط بحرانی امسال از تهران اختصاص یافته است خاطرنشان کرد: قریب به 110 میلیارد تومان اعتبارات امسال بوده که عمده ترین و بزرگترین آن طرح آبرسانی به شهر همدان با اعتبار 70 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای سیاست‌های دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها استفاده شد که می‌توان به عملیات دو تصفیه خانه آب شهرستان تویسرکان و ملایر اشاره کرد گفت:  این دو طرح به صورت قرارداد بی او تی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان بیان کرد: در این راستا تصفیه خانه آب شرب ملایر افتتاح شده و در حال بهره‌برداری است و امیدواریم تصفیه‌خانه آب شرب تویسرکان  نیز تا پایان شهریور ماه افتتاح و بهره برداری شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری دو سد استان توسط بخش خصوصی از طریق ماده 50 افزود: دولت 316 میلیارد تومان تسهیلات برای احداث سد خرمرود تویسرکان توسط بخش خصوصی  تضمین کرده است که در حال حاضر 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ستوده با بیان اینکه سد گرین نهاوند نیز از طریق بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود که دولت 337 میلیارد تومان تسهیلات به سرمایه گذاران پرداخت خواهد کرد افزود: قرار است 19میلیون متر مکعب آب شرب و 3 میلیون متر مکعب آب صنعت از طریق این سد تامین شود که در حال حاضر 14 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بارورسازی ابرها در همدان توجیه اقتصادی و فنی ندارد

وی در خصوص بارور سازی ابرها گفت: این موضوع پیچیده ای است، در سطح ایران مطرح شده و اقداماتی نیز صورت گرفته است که همدان نیز چند سال پیش قراردادی با مرکز تحقیقات و بارور کردن ابرها منعقد شد و مطالعاتی صورت گرفت که حتی چند مورد هم روی بالا دست سد اکباتان پروازهایی صورت گرفت و شرایط سنجیده شد اما در مجموع نتیجه این مطالعات نشان داد در استان بارورسازی آنچنان توجیه اقتصادی و فنی ندارد.

ستوده اضافه کرد:  در سطح کشور هم مطالعاتی در برخی مناطق انجام شد که توجیه اقتصادی داشت اما اینکه چقدر تاثیرگذار بوده مشخص نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به آمار چاه‌های غیرمجاز در استان گفت: بر اساس طرح آماربرداری تقریبا بر اساس آخرین اطلاعات توسط 13 گروه اکیپ گشت و بازرسی،  7هزار حلقه  چاه غیر مجاز طی چند سال اخیر شناسایی شده که بخشی از آنها پر و مسدود المنفع شده‌اند.

وی با بیان اینکه دو موضوع عمق و آب دهی این چاه‌ها مورد توجه است افزود: از مجموع 7 هزار حلقه چاه، 3 هزار و 531 حلقه کمتر از 20 متر عمق دارند که 50 درصد کل آمار را شامل می شوند و درصورتی که آسیبی ندارند اما باعث شدند آمار بالا رود.

ستوده با اشاره به اینکه به لحاظ دبی 4 هزار و 998 حلقه از این چاه‌ها یعنی 71 درصد چاه‌های شناسایی شده کمتر از 5 لیتر در ثانیه آب دارند و دبی کم است گفت: 2 هزار و 345 حلقه از چاه به اسم چاه غیرمجاز نیستند و به نام چاه‌های فاقد پروانه بوده اند که طبق قانون سال 89 مجلس شورای اسلامی این چاه‌ها باید ساماندهی شوند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام صورت گرفته و برخی پروانه گرفتند وبرخی در حال انجام اقدامات هستند و در مجموع این چاه ها قرار نیست کشاورزی کنند بیان کرد: تعدادی از این چاه‌ها برای حفظ باغات به کار می ورند اما بخشی قرار نیست برای کشاورزی سنتی فعالیت کنند و صرفا باید به سمت صنایع کم آب بر نظیر مرغداری، گلخانه و ... بروند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بالاخره استان همدان به محصولات پرآب بر هم نیاز دارد در این خصوص چه تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: رفتن به سمت کشت محصولات کم آب بر این نبوده که محصولات پر آب بر کشت نشود.

وی با اشاره به اینکه طبق سیاست‌های کلان استان‌هایی مانند همدان که وضعیت منابع آبی خوبی ندارند که همواره آبشان زیرزمینی بوده و آب سطحی ندارند در برنامه اقتصاد مقاومتی باید بازنگری شوند افزود:  با این وضعیت آبی، به نظر استان همدان نمی تواند تامین کننده سیب زمینی، هندوانه، چغندر و محصولات پر آب بر کشور باشد و تنها می‌تواند تامین کننده محصولات استان باشد.

ستوده  با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای توسعه یافته استفاده شود در ادامه نسبت به فعالیت نیروگاه شهید مفتح افزود:  قبل از سال 96 و قبل از اینکه موضوع پساب مطرح شود  نیروگاه تقریبا  25 حلقه چاه داشت که سالانه 15 میلیون متر مکعب مصرف آب زیرزمینی آن بود.

وی ادامه داد: در مقطعی هم با توجه به خشکسالی‌ها، نیروگاه نمی‌توانست 15 میلیون متر مکعب آب مصرف کند و نهایت 5 میلیون مترمکعب مصرف می کرد و این باعث می شد تولید برق خوبی هم نداشته باشد و از طرفی دشت کبودراهنگ نیز ظرفیت خوبی نداشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه اظهارات زیادی مبنی بر اینکه فروچاله‌ها متعلق به نیروگاه بوده وجود داشت، اما فروچاله معمولا در آبخوان‌هایی اتفاق می‌افتد که سنگ‌های آهکی باشد و در لابه لای ترک‌های سنگ‌های آهکی آب وجود داشته باشد افزود: در این وضعیت وقتی آب را استحصال کرده و بالا می‌آوریم فضاهای خالی خالی می شود و فشار طبقات بالا که سنگین است و آب وجود ندارد، بیشتر شده و ریزش می‌کند که اصطلاحا فروچاله می گویند.

وی با بیان اینکه در استان همدان چند فروچاله وجود دارد مانند همه کسی که آنجا نیروگاهی وجود ندارد و به خاطر برداشت بی رویه چاه‌های آب کشاروزی بوده است گفت: برخی فروچاله‌ها نیز اطراف نیروگاه ایجاد شده که مختص نیروگاه نیست و همزمان ممکن است نیروگاه و چاه های کشاورزی اعم از مجاز و غیرمجاز دخیل باشند.

ستوده با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار برداری در دشت کبودراهنگ یکی از وسیع ترین دشت‌های استان 2 هزار و 378 حلقه چاه مجاز وجود دارد و یک هزار و 41 حلقه چاه غیرمجاز افزود: از 2 هزار و 378 حلقه چاه، 157 میلیون متر مکعب تخلیه آب زیرزمینی و 55 میلیون مترمکعب نیز تخلیه چاه‌های غیر مجاز بوده و در مجموع 210 میلیون مترمکعب برداشت آب از منابع آب زیرزمینی از این دشت وجود داشته است.

وی با بیان اینکه مصرف نیروگاه 12 میلیون مترمکعب آب در سال است که 5 درصد از کل منابع آب زیرزمینی دشت کبودراهنگ بوده  و در آمار برداری قبل نیز این میزان 3 درصد است گفت: طبق اقدامات صورت گرفته خط انتقال 43کیلومتری را شرکت آب منطقه‌ای طراحی کرد تا از تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان تا محل نیروگاه کشیده شود تا سالانه 12 میلیون مترمکعب آب فاضلاب تصفیه شده به جای چاه ها به نیروگاه برود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه کمترین برداشت آب از دشت‌های استان متعلق به تویسرکان است که 153 میلیون متر مکعب بوده است بیان کرد: بیشترین مربوط به دشت بهار ـ همدان است.

خطر عدم تامین 70 درصد آب شرب همدان در مهر و آبان

وی با بیان اینکه تامین آب شرب شهر همدان با توجه به شرایط خشکسالی بسیار مورد توجه است بیان کرد: در مهر یا آبان ماه متاسفانه ذخیره سد اکباتان و آبشینه را از دست می دهیم که این دو سد تامین کننده 70 درصد آب شرب شهر همدان را برعهده دارند.

ستوده با اشاره به اینکه اگر مصرف آب شرب همدان را یک هزار و 700 لیتر برثانیه بدانیم، یک هزار و 200 لیتر آن از دو سد موجود از دست می رود کفت: به دنبال این هستیم که منابع آب جایگزین پیدا کنیم که اقداماتی آغاز و جلسات مختلفی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینک باید بتوان برنامه ریزی و منابع آب را تامین کرد بیان کرد: ناگزیر هستیم در شرایط خشکسالی که رودخانه ها پشت دریاچه ها آورده ندارند انتقال آب انجام دهیم و از طرفی هم مردم باید درک کنند چرا که شرایط نرمالی وجود ندارد و نیاز به مصرف بهینه آب است.

خبرنگار: سمیه اعظمی

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بیکاری در “کار “ بیداد می‌کند/مطالبه مردم همدان از نمایندگان مجلس، راستی آزمایی آمار عملکردی 2 ساله‌ مدیرکل اداره کار است!

جوابیه مدیر‌کل صمت به گزارش “ همدان خبر”

مانع سقوط صنعت، معدن و تجارت استان شوید

مهارتورم‌ و رشد تولید نیازمند اجرای کامل قوانین است/تاکنون حق یک درصدی دولت از معادن در همدان پرداخت نشده است

تنقیح قوانین اقتصادی توسط مجلس کمک بزرگی به رونق تولید می‌کند

استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ زدایی و برفروبی

پیش بینی برداشت 130 هزار تن گندم و جو از مزارع کبودراهنگ

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

شهدا بهترین الگوی واقعی برای جوانان جامعه هستند

اجرای طرح نظارت شبانه بر بازار

شماره هفدهم ماهنامه مدافعان

هفته دفاع مقدس یادآور جاودانه‌ترین برهه از تاریخ ایران اسلامی است

ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلات شهر همدان است/لازم به ورود جدی در زمینه کنترل هوشمند ساخت و سازهاست

زارعی سرپرست آموزش و پرورش استان همدان شد

تلاش مدیران بر انتفاع ساکنان از ایجاد منطقه 5 باشد

نشست و هم اندیشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و مسئولین ستادی با آموزشگاههای آزاد استان

ترددها در جاده‌های استان همدان 10 درصد افزایش داشته است

موج اول بازگشت زوار اربعین حسینی آغاز شده است

دستگیری سارق ساختمان خالی از سکنه در همدان

تعمیر و راه اندازی 95 درصد سیستم‌های روشنایی محورهای همدان همزمان با ایام اربعین

طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در استان همدان اجرا می شود

مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان همدان راه‌اندازی شد

جاعل ارزهای خارجی در همدان دستگیر شد

کشف 8 فقره سرقت و دستگیری 6 سارق در اسدآباد

تهیه بسته تبلیغاتی لازمه معرفی همدان به گردشگران

هدف ما این است کاری کنیم،بیماران به جز درد بیماری، درد دیگری را حس نکنند

طرح جامع ترافیک همدان، آماده تصویب در همتا و ارسال به شورای عالی ترافیک

تدبیر درستی به منظور ساماندهی ضایعاتی‌ها اندیشیده شود

سرشاخه کاری 550 هزار و 428 پیوندک باغات گردوی استان همدان

برگزاری گفتمان آموزشی جشنواره عصر جدید یاددهی_ یادگیری در همدان

دستگیری سارق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان

پتروشیمی هگمتانه حامی 5 ساله پاس همدان می‌شود

راه‌اندازی خزانه‌ واحد الکترونیکی در سال جاری پیگیری شود

مدیریت شهری، زمینه افزایش خوش‌بینی شهروندان را فراهم کند

خط کشی بالغ بر 300 کیلومتر از راه های استان همدان انجام شد

افزایش ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان همدانی در مدارس شاهد

برای انتخابات مجلس نمی‌آیم/متعهدم وظیفه خود را در شورای شهر به سرمنزل مقصود برسانم

آسانسور جایگزین پله برقی پل‌های عابر پیاده می‌شود

دستگیری سارق ساختمان‌های نیمه کاره در همدان

ساماندهی نیروی انسانی مهمترین دغدغه مدیریت شهری است

کسب رتبه نخست همدان در شاخص ماموریت‌های علم و فناوری

تنها یک عامل دلیل سقوط تیم فوتبال شهرداری نبوده است/ ضعف‌های کادر فنی و مدیریتی این اتفاق را رقم زد

رعایت عدالت کاری در بین کارکنان شهرداری ضروری است/مشاغل سخت و عملیاتی مشخص شود

«تنهای تنها»؛ مثل یک دختر بهایی مسلمان‌شده و یک چریک فدایی بسیجی‌شده!

💢اهداف نیروگاه شهید مفتح بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ریزی شده است

2 خبر مهم برای خریداران طرح نهضت ملی مسکن

امکان ارجاع بیماران از پزشک عمومی به متخصص در نسخ الکترونیک فراهم شد.