آخرین مطالب

نگاهی به بزرگترین چالش دولت سیزدهم در استان همدان یادداشت

نگاهی به بزرگترین چالش دولت سیزدهم در استان همدان

  بزرگنمایی:

از رنجی که میبریم!
نگاهی به بزرگترین چالش دولت سیزدهم در استان همدان
نویسنده:امیر حاجی بابائی

نیک میدانیم رهبر معظم انقلاب اسلامی از بدو شکل گیری دولت سیزدهم تا کنون، نسبت به عدم دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصابات و امور اجرایی مربوط به دولت، در سه نوبت هشدار داده اند.
شما مردم عزیز استان همدان حتما طی هشت ماه گذشته (از زمان استقرار استاندار محترم همدان) به صورت مکرر تذکر عدم دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی استان به خصوص انتصابات را از بزرگانی همچون نماینده محترم ولی فقیه و مدیریت محترم حوزه های علمیه شنیده اید!
حال میخواهیم ضمن احترام به تمام تلاش های صورت گرفته توسط استاندار محترم و تیم ایشان، از جنبه ای دیگر به تحلیل این موضوع بپردازیم و ابعادی از موضوع که پیش تر به آن پرداخته نشده است را روشن سازیم. 
پر واضح است ارائه ی این تحلیل به معنای انکار تلاش های هیچ یک از عزیزان نبوده و هدف نگارنده صرفا کمک به پیشرفت و تعالی اهداف انقلاب اسلامی در استان همدان می باشد ولاغیر.
دقت داشته باشید تقلیل این مسأله به زیاده خواهی نمایندگان محترم مجلس و مثلا دخالت ایشان به منظور اهداف و اغراض سیاسی شان، به نظر غیر منصفانه و ناشی از نگاه سطحی می باشد!
ساختار ارتباطی سه قوه در نظام جمهوری اسلامی ایران از اصلی به نام تفکیک قوا پیروی میکند که این اصل این چنین بیان می دارد: 
توزیع قدرت اصولا باید بر مبنای کارکردهای متنوع حکومت در سه بخش صورت گیرد، توضیح تفصیلی در این رابطه خارج از حوصله می باشد که بنا نداریم به آن بپردازیم.
اما اصل تفکیک قوا همچنان که تاکید بر عدم دخالت قوا در کارکردهای سایرین میکند هیچ تناقضی با تعامل و همکاری قوای سه گانه با یکدیگر ندارد! همچنان که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس فرمودند: «در انتصابات دخالت نکنید! یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.» و این دقیقا به معنای تعامل و تفاهم در امور است. با توجه به تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین اخباری که به صورت جسته و گریخته از جای جای کشور داریم متوجه می شویم که مساله دخالت نمایندگان در امور اجرایی، فقط مختص استان همدان نبوده و در سایر استان ها نیز چنین مسأله ای وجود دارد!
اما نکته ی اساسی و مهمی که به نظر میرسد شرایط استان همدان را به لحاظ میزان آسیب پذیری از سایر استان ها متمایز نموده، درگیری استان در تعارض منافعی است که احتمالا در عرصه ی سیاسی کار اجرایی دولت را روز به روز سخت تر خواهد کرد و ساختار ارتباطی نمایندگان دولت و سایر قوا به خصوص نمایندگان مجلس را بیش از پیش به بن بست خواهد کشاند!
سؤال: تعارض منافع و مسأله ای که از آن تحت عنوان اَبَر چالش استان همدان یاد میکنیم چیست؟
پاسخ مسأله را در ساختاری که پس از تغییر نام های متوالی در سال های اخیر، این روزها به نام «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» شناخته می شود باید جستجو نمود!
مهمترین و اساسی ترین خروجی عملکردی شانا یا همان جمنای سابق و یا جبهه متحد اصولگرایی اسبق را می توان در دو انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، شوراها و ریاست جمهوری جست و جو نمود!
باتوجه به فراخور فعالیت هر جریان سیاسی در کشور، شانا نیز همواره تمام تلاش خود را کرده است تا لیستی که برای هریک از انتخابات ها ارائه میدهد پیروز انتخابات باشد...
فارغ از نحوه ی فعالیت شانا که قصد نقد و بررسی آن را نداریم لازم است به چند مساله ی اساسی در این رابطه اشاره نمائیم!
اول آنکه در همدان نیز به تبع از تمام کشور اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان افرادی بودند که نام آن ها در لیست شانا نیز به چشم میخورد (شش نماینده از 9 نماینده)
دوم آنکه شانا به دلیل آنکه ساختار منحصر به فردی دارد، (در واقع یک ائتلاف و گروه سیاسی است که هیچ یک از ملزومات فعالیت حزبی و تشکیلاتی را رعایت نمیکند و صرفا به فعالیت های انتخاباتی خود مبتنی بر سلیقه ی شخصی رئوسش عمل میکند) تقریبا هیچ گاه به تقابل و مطالبه از نمایندگان منتخب و حتی افرادی که با مقبولیت بالا از یک حوزه انتخاباتی وارد مجلس شورای اسلامی شده اند نمیپردازد! این مساله دو مزیت برایش دارد:
1. لیست برنده حتی با وجود اشتباهات مکرر و در بسیاری از موارد حتی فساد(به عنوان مثال حمایت بی چون و چرا و همیشگی از نماینده سابق بهار و کبودرآهنگ) دچار خدشه نمی شود!
2. نماینده همواره در یک حاشیه ی امن می تواند منویات سیاسی رئوس را پیش ببرد!
دقت بفرمائید مشکل اساسی در استان همدان از جایی آغاز می شود که همین شانا با نوع و شرایط تعاملی که با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی دارد(که جا دارد به صورت مفصل تر به آن پرداخته شود) بخواهد زمام امور اجرایی استان را نیز در دست بگیرد و عملا با استقرار رئیس محترم شانا در مقام مشاور اجرایی استاندار به صورت رسمی و مدیر کل حوزه ی استاندار به صورت غیر رسمی و همه کاره و دست راست استانداری که خود به وزارت کشور پیشنهادش داده است، مساله ی اصل تفکیک قوا به صورت جدی تحت الشعاع و خدشه دار می شود.
نگارنده منکر زیاده خواهی و دخالت های بیجای برخی نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی نیست اما نکته مهم اینجاست که دولت میتواند نوع ارتباط خود با نمایندگان را با برنامه ریزی، دقت و ظرافت به سمت و سوی تعامل سازنده هدایت کند! نکته ای که به نظر می رسد به واسطه ی نوع تعامل شانا در شأن و جایگاه استانداری با نمایندگان مجلس و تزاحم آن با نوع تعامل شانا در جایگاه حامیان نمایندگان مجلس در انتخابات با ایشان به کلافی سردرگم در ارتباط بین استانداری به عنوان نماینده قوه مجریه و نمایندگان مجلس تبدیل شده است.
شاید برای شما سؤال پیش بیاید که منظور از کلاف سر در گم چیست؟
زمانی که نوع تعامل و ارتباط نمایندگان مجلس با نمایندگان دولت در استان از الگوی صحیح و تعریف شده ای مبتنی بر اصل تفکیک قوا پیروی نکند انتظارات طرفین از یکدیگر دچار خدشه می گردد و ممکن است علی رغم آنکه مثلا نظر نماینده در تمامی امور تامین گردد وی همچنان احساس نارضایتی از نوع تعامل دولت و استانداری با خودش داشته باشد! از طرفی به دلیل گستردگی ارتباطات نماینده ساختار ارتباطی اش را به گونه ای تنظیم می نماید که نظرش در انتصابات یا هریک از امور اجرایی را از طریق وزارت خانه یا شخص وزیر پیگیری کند و چنانچه در این شرایط نوع تعامل نماینده با استانداری از الگوی صحیحی پیروی نکند، استاندار در برابر تغییرات، منفعل عمل خواهد کرد. جزیره ای شدن هریک از ادارات کل استان، انفعال و عدم هماهنگی هریک از ادارات کل با استانداری و مجبور شدن به تغییرات پی در پی و در نهایت بی ثباتی از جمله نتایج و اثرات این نوع ارتباط خواهد بود! تقریبا چیزی شبیه به آنچه امروز در استان همدان شاهدش هستیم! 
نکته دیگری که مؤید تحلیل فوق است و نشأت گرفته از عدم ارتباط صحیح با نمایندگان است، عدم همراهی نمایندگان در مواقع حساس و بزنگاه هایی است که نیاز به حضور فعال و اثرگذاری ایشان جهت تامین منافع عامه ی مردم وجود دارد! نخبگان و مردم عزیز به خوبی میدانند یکی از مهمترین جلوه های قانون گذاری که نیازمند ارتباط و تعامل سازنده بین دولت و مجلس است، تصویب قانون بودجه به صورت سالانه می باشد که دولت در چارچوب لایحه به مجلس ارائه داده و مجلس پس از رایزنی های فراوان، کش و قوس و افزودن و کاستن ها نهایتا آن را تصویب میکند. بنا بر ادعای استاندار محترم بودجه استان در سال 1401 رقم چشم گیری نبوده و نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است! آیا میتوان کاهش بودجه را ناشی از عدم هماهنگی مؤثر بین نمایندگان استان و استانداری عنوان کرد!؟ آیا دود عدم ارتباط صحیح و تعامل سازنده بین نمایندگان مجلس و تیم استانداری در چشم کسانی جز مردم می رود؟
آیا ائتلافی که تحت عنوان شانا ایجاد شده است میتواند به عنوان یک ساختار که در بسیاری از امور کشور دخیل شده است، پاسخگوی عواقب تصمیم های سیاسی اش باشد؟
آیا در صورت تضییع حقوق عامه در چنین مواردی نیاز به ورود دستگاه های نظارتی و امنیتی نیست؟

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شبانه روزی دولتمردان عزیز از رئیس جمهور محبوب و مردمی خواهشمندیم:
اول باتوجه به آنکه حضرتعالی با رویکرد و شعار فراجناحی و استفاده از ظرفیت تمام گروه ها و جریانات سیاسی موفق به جلب اعتماد مردم عزیز شده اید که حقیقتا باعث امیدآفرینی عمومی شده است، پیشنهاد داریم حتی الامکان از افراد فراجناحی، توانمند و دارای قدرت برنامه ریزی و مدیریت که منتسب به هیچ یک از جریانات سیاسی نیستند استفاده فرمائید.
دوم باتوجه به انتساب استاندار محترم استان همدان به شانا و قرار گرفتن ریاست محترم شانا در بالاترین جایگاه اثرگذاری بر استاندار همدان و در استانداری همدان و به دلیل مشکلات نشات گرفته از این انتصاب و خدشه دار شدن اصل تفکیک قوا و نکاتی که به صورت مفصل به آن اشاره شد پیشنهاد داریم ضمن محترم شمردن تمامی زحمات این عزیزان حضرتعالی برای حل مشکلات استان از قبیل کمبود بودجه شخصا تدبیر امور را بدست گرفته و راهکاری بیاندیشید تا خدایی ناکرده مردم عزیز استانی که حضرتعالی خود را از اهالی آن میدانید متضرر نگردند.
والعاقبه للمتقین


نظرات شما

admin-magz

حضرت پور

با سلام موضوعی که آقای امیر حاجی بابایی نوشتند صحیحیه ، اما باید توجه داشت که از ماست که بر ماست این شورا و نفرات عضو آن با اصرار و حمایت خودتان سر کار آمدند. مردم به دولت آقای رئیس امید بستند که به عنوان آخرین مستاجر چهارساله پاستور امور معیشتی و اشتغال کشور رو درست کنه و انشالله هم که همینطور میشه . اما دوستان یک صحبت اهل خانه هم با هم داشته باشیم اونم اینکه هنوز مسببین وضعیت موجود در دستگاهها و شرکتهای دولتی در همدان سر کار هستند ، این آقایون شورا اول کار دولت سیزدهم هم بدون در نظر گرفتن ظرفیت و توان افراد کسانی را بسرعت منصوب کردند از استانداری گرفته تا دستکاههای دیگر استان ، اما بعد از مدتی اونا رو جابجا کردند مانند معاون سیاسی استانداری ، برنامه و بودجه ، جهاد کشاورزی و..... بهتر نبود از همون اول با کنار گذاشتن احساسات انقلابی و بکار بردن تعقل این ضرر چند ماهه رو هم به مردم وارد نمیکردند.

۱۴۰۱/۰۴/۰۵

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شستشوی حرم حضرت زینب( س) توسط مدافعان حرم

بیکاری در “کار “ بیداد می‌کند/مطالبه مردم همدان از نمایندگان مجلس، راستی آزمایی آمار عملکردی 2 ساله‌ مدیرکل اداره کار است!

جوابیه مدیر‌کل صمت به گزارش “ همدان خبر”

مانع سقوط صنعت، معدن و تجارت استان شوید

مهارتورم‌ و رشد تولید نیازمند اجرای کامل قوانین است/تاکنون حق یک درصدی دولت از معادن در همدان پرداخت نشده است

تنقیح قوانین اقتصادی توسط مجلس کمک بزرگی به رونق تولید می‌کند

استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ زدایی و برفروبی

پیش بینی برداشت 130 هزار تن گندم و جو از مزارع کبودراهنگ

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

شهدا بهترین الگوی واقعی برای جوانان جامعه هستند

اجرای طرح نظارت شبانه بر بازار

شماره هفدهم ماهنامه مدافعان

هفته دفاع مقدس یادآور جاودانه‌ترین برهه از تاریخ ایران اسلامی است

ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلات شهر همدان است/لازم به ورود جدی در زمینه کنترل هوشمند ساخت و سازهاست

زارعی سرپرست آموزش و پرورش استان همدان شد

تلاش مدیران بر انتفاع ساکنان از ایجاد منطقه 5 باشد

نشست و هم اندیشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و مسئولین ستادی با آموزشگاههای آزاد استان

ترددها در جاده‌های استان همدان 10 درصد افزایش داشته است

موج اول بازگشت زوار اربعین حسینی آغاز شده است

دستگیری سارق ساختمان خالی از سکنه در همدان

تعمیر و راه اندازی 95 درصد سیستم‌های روشنایی محورهای همدان همزمان با ایام اربعین

طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در استان همدان اجرا می شود

مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان همدان راه‌اندازی شد

جاعل ارزهای خارجی در همدان دستگیر شد

کشف 8 فقره سرقت و دستگیری 6 سارق در اسدآباد

تهیه بسته تبلیغاتی لازمه معرفی همدان به گردشگران

هدف ما این است کاری کنیم،بیماران به جز درد بیماری، درد دیگری را حس نکنند

طرح جامع ترافیک همدان، آماده تصویب در همتا و ارسال به شورای عالی ترافیک

تدبیر درستی به منظور ساماندهی ضایعاتی‌ها اندیشیده شود

سرشاخه کاری 550 هزار و 428 پیوندک باغات گردوی استان همدان

برگزاری گفتمان آموزشی جشنواره عصر جدید یاددهی_ یادگیری در همدان

دستگیری سارق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان

پتروشیمی هگمتانه حامی 5 ساله پاس همدان می‌شود

راه‌اندازی خزانه‌ واحد الکترونیکی در سال جاری پیگیری شود

مدیریت شهری، زمینه افزایش خوش‌بینی شهروندان را فراهم کند

خط کشی بالغ بر 300 کیلومتر از راه های استان همدان انجام شد

افزایش ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان همدانی در مدارس شاهد

برای انتخابات مجلس نمی‌آیم/متعهدم وظیفه خود را در شورای شهر به سرمنزل مقصود برسانم

آسانسور جایگزین پله برقی پل‌های عابر پیاده می‌شود

دستگیری سارق ساختمان‌های نیمه کاره در همدان

ساماندهی نیروی انسانی مهمترین دغدغه مدیریت شهری است

کسب رتبه نخست همدان در شاخص ماموریت‌های علم و فناوری

تنها یک عامل دلیل سقوط تیم فوتبال شهرداری نبوده است/ ضعف‌های کادر فنی و مدیریتی این اتفاق را رقم زد

رعایت عدالت کاری در بین کارکنان شهرداری ضروری است/مشاغل سخت و عملیاتی مشخص شود

«تنهای تنها»؛ مثل یک دختر بهایی مسلمان‌شده و یک چریک فدایی بسیجی‌شده!

💢اهداف نیروگاه شهید مفتح بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ریزی شده است

2 خبر مهم برای خریداران طرح نهضت ملی مسکن