آخرین مطالب

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان: با چالش بسیار جدی کمبود آب رو به رو هستیم. تحلیل

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان: با چالش بسیار جدی کمبود آب رو به رو هستیم.

  بزرگنمایی:

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان:
با چالش بسیار جدی کمبود آب رو به رو هستیم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان گفت: امسال، میزان بارندگی بسیار کم بوده و با چالش بسیار جدی کمبود آب رو به رو هستیم و مردم عزیز باید رعایت کنند و کمک کنند از این مشکل عبور کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، جلسه شورای حفاظت از منابع, مجاری و تاسیسات آبی به ریاست مهندس فرزانه؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان،طالبی مدیر کل مدیریت بحران استانداری، اخوان؛ مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری، ستوده؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، حسینی بیدار؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، و اعضای شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان همدان برگزار شد.
 فرهاد فرزانه در این جلسه با تاکید بر اینکه این روزها با مشکل آب روبرو هستیم، عنوان کرد: امسال، میزان بارندگی بسیار کم بوده و با چالش بسیار جدی کمبود آب رو به رو هستیم و مردم عزیز باید رعایت کنند و کمک کنند از این مشکل عبور کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در این زمینه جلسات مکرری در این راستا در حال برگزاری است، عنوان کرد: به راستی، با این شرایط خشکسالی مردم باید رعایت کنند تا دچار سهمیه بندی نشویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه شورای تامین استان همدان نیز به این موضوع حساس و همواره در این عرصه همکاری دارند، عنوان کرد: چندین بار با دادستان همدان نیز جلسه ای در استانداری، سد اکباتان و کارگاه طرح آبرسانی همدان داشته ایم و حال نیاز است تا با همکاری همه دستگاه های مربوطه مسیر را ادامه دهیم.
فرزانه با تاکید بر اینکه امسال هیچ تنشی در مورد آبیاری باغات همدان با توجه به شرایط سختی که بود نداشتیم و به خوبی سعی شد مدیریت مصرف را داشته باشیم، ادامه داد: برای تامین آب، برنامه های کوتاه مدت و اضطراری، میان مدت و بلندمدت داریم و تمامی این موارد در حال حاضر، تدوین شده و بایستی طبق این برنامه حرکت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هر ماه تا پایان سال این جلسات بایستی تکرار شود، اظهار کرد: چالش اصلی روزهای آینده ما سد اکباتان است، به صورت روزانه این موارد رصد می شود و بر اساس گزارش هایی که داریم، در 10 مردادماه امسال روزانه 182 هزار مترمکعب از آبشینه و اکباتان برداشت می کردیم که با همکاری های به عمل آمده و برنامه ریزی ها سعی شد با جایگزین کردن سایر منابع، این میزان را کمتر کرد و در حال حاضر نیز با ورود چاه های استیجاری بایستی میزان برداشت از سدهای اکباتان و آبشینه کمتر و به میزان روزانه 80 هزار مترمکعب کاهش یابد.
فرزانه با بیان اینکه پیش بینی ها این است که فعلاً در مهرماه خیلی اتفاق خاصی در زمینه بارندگی نداریم، ادامه داد: تمرکز بر چاه های استیجاری باید در دستور کار باشد تا بتوانیم برداشت ها را به این سمت سوق دهیم و از سویی، اگر همه این اتفاق ها نیفتاد بایستی برنامه سهمیه بندی و مدیریت مصرف را هم داشته باشیم.
وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف از سوی مردم، عنوان کرد: این مسیر تنها راه عبور از بحران خشکسالی فعلی است تا با قطعی های آب روبرو نشویم اما از سویی با توجه به اینکه ممکن است وضعیت بارندگی ها در ماه های پیش رو مناسب نباشد، بدین سان بایستی برنامه های مدیریت مصرف آب برای شرایط اضطراری داشته باشیم که اگر در مهرماه بارندگی نداشته باشیم، به سمت کاهش مصرف سوق پیدا کنیم تا با خشک شدن سد روبرو نشویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با تاکید بر اینکه هیچگونه بارگزاری جدید اعم از بحث های گردشگری و احداث باغات نباید در بالای سداکباتان انجام گیرد، خطاب به مسئولین سازمان جهاد کشاورزی نیز عنوان کرد: درست است که مجوزی برای احداث باغات از سوی جهادکشاورزی در این منطقه داده نمی شود اما تکالیفی دیگر برای حفظ اراضی بر عهده جهادکشاورزی است و آن اینست که نباید آب هایی که از بالا دست سد اکباتان می آید به سمت باغات جدید برود.
فرزانه با بیان اینکه در این عرصه کارهای کارشناسی ای بایستی از سوی شرکت آب منطقه ای به انجام برسد، گفت: سازمان جهادکشاورزی همدان بایستی همراه با اقدامات پیش برود، کشت دوم باید ممنوع باشد و اقدامات برای این عرصه بایستی توسط جهاد کشاورزی جدی تر دنبال شود و کشت بهاره پایین دست سد اکباتان نیز بایستی به خوبی کنترل شود.
** تلاش شبانه روزی برای تامین آب
در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه با یک خشکسالی بی سابقه در سطح کشور روبرو هستیم، عنوان کرد: شاید نتوان تمامی این آب ها را جبران کرد اما تمامی تلاش ما این است که شبانه روزی اقدامات را به خوبی پیش ببریم تا آب را بتوانیم تامین کنیم.
منصور ستوده ضمن تشکر از همکاری های سایر دستگاه های مربوطه در این عرصه، به تشریح اقدامات صورت گرفته و راهکارهای درپیش گرفته در عرصه تامین آب شرب در استان همدان پرداخت.
وی در این راستا با بیان اینکه در این خصوص، طرح آبرسانی به شهرستان ملایر از سد کلان در پیش گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، هم تصفیه خانه آب شرب ملایر به بهره برداری رسیده، هم خود سد به بهره بردرای رسیده و 35 کیلومتر خط انتقال به اتمام رسیده و تنها 3 کیلومتر رینگ داخلی از خط انتقال در داخل شهر باقی مانده و در دست تکمیل است و تا یک ماه آینده کامل میگردد. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه این خط انتقال هم اکنون، 250 لیتر در ثانیه آب شرب شهرستان ملایر را از سد کلان تامین می کند و برداشت به همین میزان از چاه‌ها کاهش یافته است. 
ستوده در ادامه، با بیان اینکه خط انتقال آب به شهرستان تویسرکان از سد سرابی و ایجاد تصفیه خانه در این شهرستان مدنظر قرار گرفته شده است، اظهار کرد: خط انتقال به طول 15 کیلومتر اجرا شده و در حال حاضر، تصفیه خانه نیز در شرف افتتاح است و از ظرفیت کامل این تصفیه خانه استفاده خواهد شد.در حال حاضر حدود 80 لیتر در ثانیه آز آب سد سرابی برای مصارف شرب شهر استفاده میگردد. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با تصریح بر اینکه برای تامین آب شهرستان همدان نیز راهکارهای مختلفی را در پیش گرفته ایم، عنوان کرد: حدود 70 درصد از آب شرب شهرستان همدان از دو سد اکباتان و آبشینه تامین می شود اما در حال حاضر، ذخایرشان را به خاطر خشکسالی و مصرف فعلی از دست داده اند.
وی ادامه داد: در آبان ماه ذخایر این سدها را از دست می دهیم، بدین سان از زمستان سال گذشته آب های جایگزین را برای شهرستان همدان در نظر گرفتیم که در این راستا از یک سو، آبرسانی موقت به شهرستان همدان در دستور کار قرار گرفت که با این روند، 200 لیتر در ثانیه به صورت موقت آب برای همدان تامین شد.
ستوده خاطرنشان کرد: از سویی، استفاده از رودخانه عباس آباد و پروژه دره مرادبیگ در فصول غیر زراعی در پیش گرفته شد.
وی به استفاده از آب های چاه های کشاورزی نزدیک به خطوط آب شرب نیز سخن گفت و افزود: در این راستا چاه های استیجاری را نیز خواهیم داشت که تاکنون حدود 23 حلقه چاه شناسایی شد که پس از انعقاد قرارداد با کشاورزان آب این چاه ها نیز وارد مدار آب شرب می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در پایان از همکاری و مساعدت کشاورزانی که چاه‌های خود را برای مصارف شرب در اختیار شرکت آب منطقه‌ای و آبفا قرار داده اند، تشکر نمود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بیکاری در “کار “ بیداد می‌کند/مطالبه مردم همدان از نمایندگان مجلس، راستی آزمایی آمار عملکردی 2 ساله‌ مدیرکل اداره کار است!

جوابیه مدیر‌کل صمت به گزارش “ همدان خبر”

مانع سقوط صنعت، معدن و تجارت استان شوید

مهارتورم‌ و رشد تولید نیازمند اجرای کامل قوانین است/تاکنون حق یک درصدی دولت از معادن در همدان پرداخت نشده است

تنقیح قوانین اقتصادی توسط مجلس کمک بزرگی به رونق تولید می‌کند

استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ زدایی و برفروبی

پیش بینی برداشت 130 هزار تن گندم و جو از مزارع کبودراهنگ

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

شهدا بهترین الگوی واقعی برای جوانان جامعه هستند

اجرای طرح نظارت شبانه بر بازار

شماره هفدهم ماهنامه مدافعان

هفته دفاع مقدس یادآور جاودانه‌ترین برهه از تاریخ ایران اسلامی است

ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلات شهر همدان است/لازم به ورود جدی در زمینه کنترل هوشمند ساخت و سازهاست

زارعی سرپرست آموزش و پرورش استان همدان شد

تلاش مدیران بر انتفاع ساکنان از ایجاد منطقه 5 باشد

نشست و هم اندیشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و مسئولین ستادی با آموزشگاههای آزاد استان

ترددها در جاده‌های استان همدان 10 درصد افزایش داشته است

موج اول بازگشت زوار اربعین حسینی آغاز شده است

دستگیری سارق ساختمان خالی از سکنه در همدان

تعمیر و راه اندازی 95 درصد سیستم‌های روشنایی محورهای همدان همزمان با ایام اربعین

طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در استان همدان اجرا می شود

مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان همدان راه‌اندازی شد

جاعل ارزهای خارجی در همدان دستگیر شد

کشف 8 فقره سرقت و دستگیری 6 سارق در اسدآباد

تهیه بسته تبلیغاتی لازمه معرفی همدان به گردشگران

هدف ما این است کاری کنیم،بیماران به جز درد بیماری، درد دیگری را حس نکنند

طرح جامع ترافیک همدان، آماده تصویب در همتا و ارسال به شورای عالی ترافیک

تدبیر درستی به منظور ساماندهی ضایعاتی‌ها اندیشیده شود

سرشاخه کاری 550 هزار و 428 پیوندک باغات گردوی استان همدان

برگزاری گفتمان آموزشی جشنواره عصر جدید یاددهی_ یادگیری در همدان

دستگیری سارق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان

پتروشیمی هگمتانه حامی 5 ساله پاس همدان می‌شود

راه‌اندازی خزانه‌ واحد الکترونیکی در سال جاری پیگیری شود

مدیریت شهری، زمینه افزایش خوش‌بینی شهروندان را فراهم کند

خط کشی بالغ بر 300 کیلومتر از راه های استان همدان انجام شد

افزایش ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان همدانی در مدارس شاهد

برای انتخابات مجلس نمی‌آیم/متعهدم وظیفه خود را در شورای شهر به سرمنزل مقصود برسانم

آسانسور جایگزین پله برقی پل‌های عابر پیاده می‌شود

دستگیری سارق ساختمان‌های نیمه کاره در همدان

ساماندهی نیروی انسانی مهمترین دغدغه مدیریت شهری است

کسب رتبه نخست همدان در شاخص ماموریت‌های علم و فناوری

تنها یک عامل دلیل سقوط تیم فوتبال شهرداری نبوده است/ ضعف‌های کادر فنی و مدیریتی این اتفاق را رقم زد

رعایت عدالت کاری در بین کارکنان شهرداری ضروری است/مشاغل سخت و عملیاتی مشخص شود

«تنهای تنها»؛ مثل یک دختر بهایی مسلمان‌شده و یک چریک فدایی بسیجی‌شده!

💢اهداف نیروگاه شهید مفتح بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ریزی شده است

2 خبر مهم برای خریداران طرح نهضت ملی مسکن

امکان ارجاع بیماران از پزشک عمومی به متخصص در نسخ الکترونیک فراهم شد.