آخرین مطالب

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان همدان:

جامعه باید به دنبال مهارت و حرفه‌آموزی باشد فرهنگی اجتماعی

جامعه باید به دنبال مهارت و حرفه‌آموزی باشد

  بزرگنمایی:
در جامعه باید فرهنگ‌سازی ایجاد شود تا مردم نسبت به آموزش مهارت توجه بیشتری داشته باشند و به دنبال توسعه مهارت و حرفه‌آموزی باشند.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه ما در امر آموزش  قافیه را به مدرک‌گرایی باخته‌ایم، گفت: ما به افراد آچار به دست و پنجه ماهر نیاز داریم، صرفا با مدرک و مدرک‌گرایی اشتغال ایجاد نخواهد شد.

وهب مختاران ادامه داد: هر چقدر مهارت‌گرایی را تقویت کنیم افراد بیشتری وارد بازار کار و اشتغال خواهند شد و باید فرهنگ‌سازی در جامعه ایجاد شود تا مردم نسبت به آموزش مهارت بیشتر توجه کنند و صرفا به دنبال افزایش مدرک دانشگاهی برای جوانان نباشیم بلکه به دنبال مهارت و حرفه آموزی آنها باشیم.

مختاران تصریح کرد: درهر جامعه‌ای عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند. به لحاظ عرضه، آموزش‌های نظری را بیش از حد وسعت داده‌ایم و نباید انتظار داشته باشیم اتفاق خوبی رخ بدهد.

مختاران ادامه داد: وقتی ما همچنان برای رشته‌های دانشگاهی تبلیغ و سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا استاد تربیت شود و دروس نظری را آموزش دهد به همان نسبت فنی‌گرایی در جامعه کاهش می‌یابد. در حالی که جامعه امروز نیاز به افرادی با مهارتهای مختلف دارد. برنامه‌ریزی درست امروز ما خروجی آینده را رقم خواهد زد.

هر برنامه‌ایی در جهت توسعه اشتغال باید بر اساس آموزش منابع انسانی باشد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه علیرغم مشکلاتی که وجود دارد سعی کرده‌ایم از قافله عقب نمانیم، تاکید کرد: از همه پتانسیل‌ها جهت ارتقا مهارت آموزی و ارتقا سطح آموزش‌های به روز استفاده می‌کنیم و حمایت‌های لازم نیز باید از سازمان فنی و حرفه‌ای صورت بگیرد.

مختاران با اشاره به اینکه هر برنامه‌ای در خصوص اشتغال و در زمینه توسعه و خلق ثروت، باید بر اساس آموزش منابع انسانی باشد، افزود: توسعه بدون آموزش منابع انسانی معنی ندارد لذا هر برنامه‌ریزی که در راستای خلق ثروت و اشتغال باشد باید پیوست مهارتی آن دیده شود و بدون پیوست مهارتی هر گونه سرمایه‌گذاری منجر به شکست خواهد بود.

مختاران با اشاره به اینکه هر برنامه‌ای در خصوص اشتغال و در زمینه توسعه و خلق ثروت، باید بر اساس آموزش منابع انسانی باشد، افزود: توسعه بدون آموزش منابع انسانی معنی ندارد لذا هر برنامه‌ریزی که در راستای خلق ثروت و اشتغال باشد باید پیوست مهارتی آن دیده شود و بدون پیوست مهارتی هر گونه سرمایه‌گذاری منجر به شکست خواهد بود.

در شرایط کرونایی آموزش‌ها بصورت آنلاین بود.

  مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: از آموزش‌های مهارت جوانان، استقبال خوبی وجود دارد و به دلیل شرایط کرونا سعی شده برخی از این مهارتها به صورت آنلاین و بخش دیگر به صورت عملی با رعایت پروتکلهای بهداشتی درمراکز ثابت و آزاد آموزش داده می شود.

وهب مختاران با اشاره به فعالیتهای آموزشی مرکز فنی و حرفه ای استان همدان، افزود: از ابتدای سال تا پایان تیرماه 4 هزار 286 نفر در دوره های آموزش مهارت های فنی و حرفه ای شرکت کرده اند.

وی در خصوص آموزش در مناطق روستایی نیزیاد آور شد: با هماهنگی کمیته آموزشی در سال جاری تاکنون 150 روستا بالغ بر871 نفردردوره‌های آموزشی، مهارت کسب کرده‌اند.

از تیم سیار در روستاها برای آموزش استفاده می‌شود.

مختاران اظهار داشت: کمیته هماهنگی متشکل از اداره صنعت و معدن، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل فنی و حرفه‌ای است که با توجه به نیاز استان جلسات هماهنگی برگزار می‌شود و درنهایت بعد از نیاز سنجی منجر به برگزاری دوره های اموزشی در روستاها می‌شود.

مختاران با بیان اینکه برای آموزش مهارت در روستاها از تیم‌های سیاراستفاده می‌شود، یاد آور شد:  برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها چرخشی است و بعد از نیاز سنجی، تیم سیار در روستا مستقر و با استفاده از ظرفیت روستاها، متقاضیان آموزش داده می‌شوند.

تیم مشاوره و رهگیری اشتغال در سازمان فنی و حرفه‌ایی استان

وی در ادامه از واحد مشاوره و رهگیری اشتغال خبر داد و افزود: در خصوص مشاوره، واحدی به نام "مشاوره و رهگیری اشتغال" داریم  که از مربی و کارگاه شروع و در نهایت جمع‌بندی توسط واحدهای استانی انجام می‌شود.

 مختاران ادامه داد: به طور مثال یک فردی که قبل از شروع به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند مشاوره‌های لازم را از مربیان و کار افرینان ما بگیرد و این مشاوره و رهگیری تا بعد از پایان آموزش‌ها ادامه دارد و حتی فردی که بعد قبولی در آزمون گواهینامه دریافت می‌کند و توسط رابطین ما پیگیری می‌شود که آیا  وارد بازار کار شده یا خیر و مطالعات میدانی در این باره صورت می‌گیرد.

مختاران،مهمترین سرمایه یک فرد را زمان و وقت اعلام کرد و گفت: مهمترین و با ارزشترین سرمایه هر فردی زمان است و ما تلاش داریم بهترین بهره‌وری را از زمان آموزش داشته باشیم.

آموزش‌های عملی بصورت مجازی امکان ندارد

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان، یکی از آسیب پذیرترین آموزش‌ها را آموزشهای فنی و حرفه ای بعد از شیوع کرونا، دانست و یاد آور شد:  با توجه به اینکه آموزش باید مبتنی بر تجربه وعملی باشد و به صورت مجازی زیاد جوابگو نیست.

مختاران با اشاره به ایجاد زیر ساختهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: در سایتی که کشوری است در آن محتوا و فیلم های آموزشی تولید می‌شود و در اختیار مهارت آموزان قرار می‌گیرد و همچنین کلاسهای حضوری هم با رعایت پروتکل‌ها و کاهش افراد امکان پذیر است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به همکاری‌های موجود با بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان مشاغل، گفت: با توجه به برنامه‌های ارایه شده توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، بنگاه‌های اقتصادی بالای 36 نفر، جهت ارتقا مهارتشان آموزش داده می‌شوند.

16 واحد صنعتی تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند.

مختاران با بیان اینکه ارتباط با صنعت ویژگی های خوب و مثبتی دارد، افزود: تا پایان سال 98  فقط یک واحد صنعتی برای آموزش داشتیم و از پایان 98 تا به امسال به 16 مرکز ارتقا پیدا کرده و این مراکز اقتصادی و صنعتی تحت آموزشهای فنی و حرفه ای قرار دارند و تا پایان سال این مراکز به دو برابر خواهد رسید.

وی در خصوص آموزش سربازان نیز گفت: بر اساس دیدگاهی که وجود دارد "به هر جوان یک مهارت اموزش بدهیم" .در همه پادگانهای استان کارگاه آموزشی برقرار است و 969 نفر از سربازان تا پایان تیر ماه امسال آموزش دیده اند.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ایی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان کاهش آسیبهای اجتماعی را از اولویتهای سازمان دانست و تصریح کرد: تاکنون یک هزار و 182 نفر از زندانیان آموزشهای فنی و حرفه ای دریافت کرده اند که جا دارد از نیروی انتظامی و پادگانها که در این شرایط سخت فضا را برای برگزاری دوره های آموزشی مهیا کرده اند، تشکر کنیم .

مختاران با اشاره به اینکه حتی کسانی که شاغل هستند به آموزشهای ما نیاز دارند، افزود: ما برای آمار گیری یک جامعه 5 هزار نفری را در نظر میگیریم و از این جامعه 5 هزار نفری مشخص شد تعداد 2هزار نفر شاغل هستند و برای ارتقا مهارت آمده اند و مابقی شاغل نیستند که از این تعداد 2 هزار و 200نفر بعد از آموزش مشغول به کار شده اند.

در المپیاد سطح ملی 16 نفر شرکت کننده همدانی بود 

وی در ادامه به برگزاری المپیاد2019 اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در سال 2019المپیاد در روسیه برگزار شد کشور ایران ارتقا 15 پله ای را داشت  و بین 63 کشور رتبه 24 را کسب کردیم که از تیم 10 نفره ایران 5 نفر توانستند به  مدال دست پیدا کنند که یک نفراز این افراد در رشته مهندسی مکانیک از همدان حضور داشت که بسیار تاثیر گذار در ارتقا رتبه ایران در المپیاد بود.

مختاران افزود: در سطح ملی نیز امسال 16 نفر شرکت کننده  در مسابقات ملی مهارت شرکت کردند که 9 مرداد ماه با حضور مدیران تراز اول کشور برگزار شد  و افرادی که در این مسابقات ملی حائز رتبه بشوند سال آینده به مسابقات بین المللی چین اعزام خواهند شد.

197 آموزشگاه فعال در سطح استان داریم

وی با بیان اینکه در حال حاضر 197 آموزشگاه فعال در سطح استان داریم، اظهار داشت: 20 آموزشگاه نیز در دست تاسیس است و این آموزشگاهها بیشترین خسارت را به دلیل کرونا متحمل شده اند.

مختاران با اشاره به اینکه آموزشگاههای آزاد به دلیل شیوع کرونا 227 روز به ناچار تعطیل شده اند، افزود:  با  توجه به مذاکراتی که که با شرکتهای بیمه انجام شده این آموزشگاهها 22 میلیارد و 700 میلیون تومان فقط خسارت ناشی از کرونا  را متحمل شده اند.

 وی یادآور شد: حمایت های انجام شده نزدیک به700میلیون تومان تسهیلات و  180 میلیون تومان خسارت از شرکتهای بیمه به آموزشگاهها پرداخت شده است که در مقابل خسارتهای موجود این رقم ناچیز است.
خبرنگار: سمیه اعظمی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شستشوی حرم حضرت زینب( س) توسط مدافعان حرم

بیکاری در “کار “ بیداد می‌کند/مطالبه مردم همدان از نمایندگان مجلس، راستی آزمایی آمار عملکردی 2 ساله‌ مدیرکل اداره کار است!

جوابیه مدیر‌کل صمت به گزارش “ همدان خبر”

مانع سقوط صنعت، معدن و تجارت استان شوید

مهارتورم‌ و رشد تولید نیازمند اجرای کامل قوانین است/تاکنون حق یک درصدی دولت از معادن در همدان پرداخت نشده است

تنقیح قوانین اقتصادی توسط مجلس کمک بزرگی به رونق تولید می‌کند

استفاده آزمایشی از روش نوین محلول پاشی برای یخ زدایی و برفروبی

پیش بینی برداشت 130 هزار تن گندم و جو از مزارع کبودراهنگ

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

ارتقای تولید و اشتغال مساوی است با کاهش آسیب های اجتماعی/ شفافیت مالی لازمه کار تولیدکننده است

ضد و نقیض‌های گرانی گوشت/قیمت گوشت قرمز در همدان پایین‌تر از میانگین کشور است

شهدا بهترین الگوی واقعی برای جوانان جامعه هستند

اجرای طرح نظارت شبانه بر بازار

شماره هفدهم ماهنامه مدافعان

هفته دفاع مقدس یادآور جاودانه‌ترین برهه از تاریخ ایران اسلامی است

ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلات شهر همدان است/لازم به ورود جدی در زمینه کنترل هوشمند ساخت و سازهاست

زارعی سرپرست آموزش و پرورش استان همدان شد

تلاش مدیران بر انتفاع ساکنان از ایجاد منطقه 5 باشد

نشست و هم اندیشی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان و مسئولین ستادی با آموزشگاههای آزاد استان

ترددها در جاده‌های استان همدان 10 درصد افزایش داشته است

موج اول بازگشت زوار اربعین حسینی آغاز شده است

دستگیری سارق ساختمان خالی از سکنه در همدان

تعمیر و راه اندازی 95 درصد سیستم‌های روشنایی محورهای همدان همزمان با ایام اربعین

طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در استان همدان اجرا می شود

مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان همدان راه‌اندازی شد

جاعل ارزهای خارجی در همدان دستگیر شد

کشف 8 فقره سرقت و دستگیری 6 سارق در اسدآباد

تهیه بسته تبلیغاتی لازمه معرفی همدان به گردشگران

هدف ما این است کاری کنیم،بیماران به جز درد بیماری، درد دیگری را حس نکنند

طرح جامع ترافیک همدان، آماده تصویب در همتا و ارسال به شورای عالی ترافیک

تدبیر درستی به منظور ساماندهی ضایعاتی‌ها اندیشیده شود

سرشاخه کاری 550 هزار و 428 پیوندک باغات گردوی استان همدان

برگزاری گفتمان آموزشی جشنواره عصر جدید یاددهی_ یادگیری در همدان

دستگیری سارق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان

پتروشیمی هگمتانه حامی 5 ساله پاس همدان می‌شود

راه‌اندازی خزانه‌ واحد الکترونیکی در سال جاری پیگیری شود

مدیریت شهری، زمینه افزایش خوش‌بینی شهروندان را فراهم کند

خط کشی بالغ بر 300 کیلومتر از راه های استان همدان انجام شد

افزایش ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان همدانی در مدارس شاهد

برای انتخابات مجلس نمی‌آیم/متعهدم وظیفه خود را در شورای شهر به سرمنزل مقصود برسانم

آسانسور جایگزین پله برقی پل‌های عابر پیاده می‌شود

دستگیری سارق ساختمان‌های نیمه کاره در همدان

ساماندهی نیروی انسانی مهمترین دغدغه مدیریت شهری است

کسب رتبه نخست همدان در شاخص ماموریت‌های علم و فناوری

تنها یک عامل دلیل سقوط تیم فوتبال شهرداری نبوده است/ ضعف‌های کادر فنی و مدیریتی این اتفاق را رقم زد

رعایت عدالت کاری در بین کارکنان شهرداری ضروری است/مشاغل سخت و عملیاتی مشخص شود

«تنهای تنها»؛ مثل یک دختر بهایی مسلمان‌شده و یک چریک فدایی بسیجی‌شده!

💢اهداف نیروگاه شهید مفتح بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ریزی شده است

2 خبر مهم برای خریداران طرح نهضت ملی مسکن